Sada je: 16 ruj 2019, 17:03.

Razvoj djeteta od rođenja do prve godine života

Podforum posvećen prvoj godini života vašeg djeteta.

Moderator/ica: Hajdi

Razvoj djeteta od rođenja do prve godine života

PostPostao/la Krumpirić » 04 vel 2009, 19:14

Ova bi tema trebala biti izvor informacija vezanih uz razvoj i ponašanje djeteta prvu godinu života, kao i naše ponašanje prema njima.
Ukoliko imate nešto što "spada" pod ovu temu javite se moderatoricama, neveneri i Hajdi.

Znam da svi imamo početničke brige i dileme, brinemo se zašto baš naše dijete ne spava čitavu noć, zašto kaka svako malo ili zašto još ne puže...ne znamo da li je u redu da ga non stop držimo na rukama, da li je u redu da ustajemo na svaki mig i je l' baš veliki problem ako npr. prošeta malo u hodalici (jest :faca )....bojimo se ako spava s nama ili ako spava u drugoj sobi...

ono šta sam prvo htjela reći je da slijediti svoj instinkt teško može biti krivo, da slijediti djetetovu potrebu rijetko može završiti problemom, da ovoliko malena djeca nisu posesivna, nisu razmažena, ne mogu vas iskorištavati i da im nikad nije dosta vaše blizine.....




RAZVOJ DJETETA U PRVOJ GODINI ŽIVOTA


Većina djece podiže glavicu s tri mjeseca, ali nije veliko zaostajanje ni ako dijete podiže glavicu s četiri mjeseca. Neka djeca samostalno sjede sa šest mjeseci, hodaju s deset mjeseci bez pridržavanja, a nisu ni puzala. Dok neka djeca pužu sve do trinaest mjeseci iz opreza ili straha od pada.

Bez obzira na ovakve razlike u postizanju ključnih položaja, i jedni i drugi se razvijaju u okvirima normalnog razvoja. Nikada ne treba uspoređivati djecu. Važan je stalan napredak u cjelokupnom razvoju djeteta.

Poznavanje tijeka normalnog razvoja u djeteta omogućava pravovremeno uočavanje mogućih odstupanja, kao i pravovremeno traženje i pružanje pomoći, što je bitno za sreću i zdravlje djeteta.

NOVOROĐENČE
U položaju na trbuhu zglobovi su jako savinuti, posebno kukovi i koljena, guza je u zraku. Glava je naslonjena na lice, te je nagnuta u stranu.
Ruke su savinute u laktovima i priljubljene uz tijelo, šakice mekano poluotvorene, palčevi su pored ili u njima. Dijete ispruža i savija ruke i noge, a mirnije je nego na leđima. Ovaj stav se smatra prirodnijim stavom djeteta.
U položaju na leđima je glava nagnuta u stranu. Kralješnica savinuta. Ruke lagano raširene, te savinute u laktovima. Šakice poluotvorene, palčevi pored ili u njima. Nogice savinute u kukovima i koljenima. U ovom položaju dijete vrlo živahno, ispruža i savija ruke i noge.
To je i vrijeme masivne motorne spontane aktivnosti. Na unutarnji ili vanjski dijete reagira naglim širenjem ruku na stranu (Moro reakcija).

1. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete refleksno okreće glavu u stranu kako bi oslobodilo dišne puteve. Ruke i noge su savijene u laktovima i koljenima. Savinutost zglobova popušta, dok su veliki zglobovi i dalje savinuti. Zdjelica je odignuta od podloge zbog čega se koljena nalaze ispod trbuha. Većina djece može fiksirati predmet.
Počinje aktivni socijalni kontakt bebe s okolinom. Potaknuto vlastitim zanimanjem, dijete počinje odizati glavicu, u drugom mjesecu i do nekoliko sekundi, i to sredinom.
Pri tom se oslanja na ručice koje su priljubljene uz tijelo i savijene u laktu, a sam oslonac je negdje na polovici podlaktica. Šakice su mekano poluzatvorene ili otvorene, a palčevi su izvan šaka.
U položaju na leđima dijete okreće glavu u stranu, najčešće desnu. Stav „mačevaoca“ (glava je okrenuta u stranu, ruka je ispružena na toj strani, šakica otvorena, palac izvan, te je nogica ispružena. Druga nogica i rukica savinute.)
Prati objekt pogledom u radijusu 90°.
Šake su zatvorene.
Krajem prvog mjeseca dijete u potrbušnom položaju odiže na tren glavu od podloge, dok su noge lagano ispružene.
U dobi od mjesec dana dijete proizvodi grlene glasove, te na trenutak zastaje kada ugleda lice.

2. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete odiže glavu od podloge uz kratko zadržavanje (oko 10 sekundi), ruke i noge su manje savijene u laktovima i koljenima.
U položaju na leđima prati igračku žarke boje od jednog do drugog očnog kuta (prati objekt pogledom u radijusu 180°) te fiksira i prati pogledom lice koje se kreće. Dijete se igra vlastitim rukama, što nazivamo koordinacija ruka-ruka. Počinje dobivati sliku o vlastitom tijelu.
Šake su uglavnom zatvorene, ali palac više nije zarobljen u šaci, već se nalazi izvan nje (mekano poluotvorene šake sa palčevima izvan).
U dobi od dva mjeseca dijete počinje vokalizirati tj. proizvoditi glasove a,u,e.

Video koji pokazuje tipično i atipično ponašanje djeteta u dobi od 2 mj. Video je orjentacijski, nemojte sami kod kuće ponavljati radnje viđene u videu, samo promotrite svoje dijete, ako imate kakvih sumnji i obratite se pedijatru.

3. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete odiže od podloge i djelomično prsni koš,oslanja se na podlaktice, dok su noge u kukovima gotovo ispružene, uz blago savijena koljena .
Glava se slobodno okreće, sve bolje i duže zadržava odignutu glavu.
U položaju na leđima glavu drži u srednjem položaju, okreće je na jednu i drugu stranu, uzbudi se pri pogledu na igračku žarke boje te pruža ruke u smjeru ponuđene igračke, uz odizanje nogu od podloge, kuk i koljena savijeni pod pravim kutom.
S tri mjeseca dijete počinje stavljati ručice u usta, razvija se koordinacija oko-ruka-usta. Počinje hvatati igračke.
Šake se otvaraju.
U dobi od tri mjeseca javlja se tzv. socijalni smješak te prvi nizovi slogova (rrr-nizovi).

4. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete odiže glavu i prsni koš, te se čvrsto oslanja na laktove.
Dijete može prenositi ravnotežu s lakta na lakat kada želi dohvati predmet, dok se oslanja na zdjelicu i koljeno na suprotnoj strani. Predmete odmah stavlja u usta.
U položaju na leđima prati pogledom predmet ispred sebe i pokušava ga dohvatiti. Drži ruke u srednjoj liniji, gleda ih i igra se s njima. Igračke hvata od sredine tijela prema van, ne može prijeći sredinu tijela
Stavlja igračke u usta, što ukazuje na prisutnost koordinacije ruka-usta. Dolazi do kontakta prstiju stopala u srednjoj liniji.
U dobi od četiri mjeseca dijete počinje gukati (gu, ga), te se glasno smije kada ga se zadirkuje.

Video koji pokazuje tipično i atipično ponašanje djeteta u dobi od 4 mj. Video je orjentacijski, nemojte sami kod kuće ponavljati radnje viđene u videu, samo promotrite svoje dijete ako imate kakvih sumnji i obratite se pedijatru.

5. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete se oslanja na poluotvorene šake s poluispruženim rukama u laktu. Ukoliko mu se stavi nešto pod podlakticu, može se okrenuti i ukloniti predmet.
Prisutno je tzv. plivanje, koje karakterizira istovremeno odizanje ruku i nogu od podloge uz balansiranje na trbuščiću i savijanje leđa u luk.
Dolazi do kontakta stopala u srednjoj liniji cijelim tabanom. Prihvaća predmet u medijalnoj liniji cijelim dlanom te stavlja u usta sve što mu je nadohvat.
Igračke premješta s ruke u ruku.
Rukama dodiruje genitalije i koljena, te tako proširuje sliku o sebi.Prebacuje težinu tijela u stranu, te tako hvata igračke.
Sjedi uz pridržavanje, pri čemu su leđa okrugla u donjem dijelu, a s punih pet mjeseci održi se na trenutak u sjedećem stavu i bez pridržavanja, uz oslonac na ispružene ruke.

6. MJESEC
U položaju na leđima dijete samo odiže glavu od podloge i pruža ruke prema majci te hvata svoja stopala i stavlja ih u usta. Ciljano hvata ponuđenu igračku i prebacuje iz ruke u ruku. Ako mu se pruži druga kocka dok već jednu drži u ruci, ono će je ispustiti i tek tada prihvatiti drugu.
Podiže se na dlanove, oslonac je gotovo na bedrima.
U položaju na trbuhu oslanja se na potpuno ispružene ruke, dok noge odiže od podloge. Dijete se samo iz položaja na trbuhu okreće u položaj na leđa. Okreće se na trbuh bez zabacivanja glavice.
Rukama dohvaća i stopala - razvija se koordinacija oko-ruka-noga.
Igračke drži s obje ruke.
Sjedi samo nekoliko minuta uz lagani naslon, leđa drži uspravno te se podupire rukama. U sjedećem položaju oslanja se na ispružene šakice (kao prednja obrambena reakcija i ne smatra se sjedenjem!).
U dobi od šest mjeseci dijete razlikuje poznate od nepoznatih osoba.

Video koji pokazuje tipično i atipično ponašanje djeteta u dobi od 6 mj. Video je orjentacijski, nemojte sami kod kuće ponavljati radnje viđene u videu, samo promotrite svoje dijete ako imate kakvih sumnji i obratite se pedijatru.

7. MJESEC
Sa sedam mjeseci dijete se okreće iz položaja na leđima u položaj na trbuh i obrnuto. U položaju na trbuhu prenosi težinu na jednu ruku dok je druga slobodna za hvatanje).
U položaju na leđima igra se vlastitim stopalima Dohvaćeno stopalo dijete počinje stavljati u usta - koordinacija oko-ruka-noga-usta.
Razvoj pincetnog hvata (prvo palac i kažiprst, a onda i drugi prsti).
Igračke hvata prstima i ispruženim palcem bez dodirivanja dlana. Ako mu se pruži druga kocka dok već jednu drži prihvatit će je i držati obje.
U dobi od sedam mjeseci dijete ponavlja slogove kao da, ba, ka, mm, te se veseli igri skidanja marame s lica.

8. MJESEC
S osam mjeseci dijete samostalno sjedi s uspravnim leđima (ukoliko ga se posjedne). Prilikom narušavanja ravnoteže dočeka se na ruku one strane prema kojoj se naginje uz otvorenu šaku.
Veseli se gledati u ogledalo i promatrati što roditelji rade te voli igru skrivača iza namještaja. U ovoj dobi dijete počinje puzati potrbuške. Pojavljuje se puzanje na laktovima, tzv. vojničko puzanje. Dijete može tako propuzati kratku udaljenost. To nije "pravo" puzanje.
U dobi od osam mjeseci počinje faza brbljanja jer dijete povezuje i kombinira dvoglase ba-ba, da-da, tako da bake i djedovi često s ponosom ističu kako je dijete prvo njih zvalo.

9. MJESEC
U dobi od devet mjeseci dijete se ljulja na dlanovima i koljenima te počinje puzati u četveronožnom položaju s guzom na petama.
Kralješnica na početku može biti malo savinuta, a stopala su pod pravim kutom u odnosu na podlogu.
Kažiprstom pokazuje što ga zanima te hvata tzv. hvatom pincete.Svi prsti savijeni pri hvatanju predmeta.
U svaku ruku uzima kocku i njome udara po podu.Dodaje igračku drugoj osobi
U stojećem stavu, ako ga se pridržava za ruke, stoji čvrsto cijelim stopalima.
Dijete je u mogućnosti samostalno se posjesti i sada tek možemo govoriti o sjedenju. Posjeda se bilo iz četveronožnog stava, bilo iz stava vrtnog patuljka. Na početku je kralješnica lagano zaobljena, a noge ne može ispružiti u potpunosti. Ruke može ispružiti na stranu i tako se braniti od pada, što se naziva postranična obrambena reakcija.

10. MJESEC
S deset mjeseci dijete puže na dlanovima i koljenima uz recipročnu koordinaciju. Puzanje je sada u potpunosti razvijeno. Kralješnica je idealno ispružena, potkoljenice paralelne, a stopalo prati liniju potkoljenica. Dijete je svakim danom sve brže i brže.
Stoji uz pridržavanje za ogradu krevetića.
Namjerno ispušta predmete na pod i čeka da ih majka podigne. Ispušta predmet da bi uzeo zanimljiviji.
U potpunosti je razvijeno samostalno sjedenje. Kralješnica je u potpunosti ispružena, baš kao i noge. Sjedi održavajući ravnotežu bez pomoći ruku kojima se sada može slobodno igrati, a okretanjem tijela stvara veće mogućnosti za aktivnosti ruku. Brani se od pada prema natrag pružajući ruke prema straga (stražnja obrambena reakcija).
Razvoj fine motorike ide dalje. Hvat s dva prsta napreduje tako da su sada svi prsti savinuti u svim zglobovima.
U dobi od deset mjeseci dijete izgovara prvu riječ sa značenjem (mama, tata).

11. MJESEC
S jedanaest mjeseci dijete se samostalno podiže u stojeći položaj pridržavanjem za namještaj jednom rukom, dok drugom poseže za predmetom na podu. Oslanja se šakama i stopalima na podlogu, tzv. „medvjeđi hod“.
Naizmjenično korača na mjestu i postranično uz pridržavanje.
Pruža bliskoj osobi predmet kada ga se poziva te stavlja kockice u kutiju.
Na zabranu reagira prekidom aktivnosti.
Igra se s loptom.
Ubacuje predmete u adekvatne rupe, igračke s oblicima.

12. MJESEC
U dobi od dvanaest mjeseci dijete korača prema naprijed uz pridržavanje za jednu ruku, ali ako želi brzo stići do cilja spušta se u četveronožni položaj i za tren otpuzi u željenom pravcu.Pojava prvih samostalnih koraka.
Slaže toranj od 2-3 kocke.
Pomaže svojim pokretima pri kupanju i oblačenju.
Ubacuje i izbacuje predmete iz posude
Sakuplja sitne mrvice sa stola tzv.hvatom kliješta).
Na upit stavit će predmet koji drži u ruci u majčinu ruku.
U prosjeku, dijete s dvanaest mjeseci govori tri riječi sa značenjem što označava početak govora.

izvor

Napominjem-svako je dijete specifično i razvija se na sebi svojstven način.
Osobitu pozornost posvetite početku ovoga posta, činjenici da je svako dijete drugačije i da svako odstupanje nije razlog za brigu.



Važno je zapamtiti sljedeće:
Nekada se smatralo da dijete u uzrastu od 6 mjeseci treba sjediti, te da je potrebno pasivno posjedati dijete uz obavezno podupiranje.

Ne uzimajući u obzir normalne faze u razvoju kretanja, ne poštujući prirodne nagone za kretanjem i zakone razvojne kineziologije, nanosi se ogromna šteta djetetu i njegovom zdravlju. Prerano pasivno postavljanje u sjedeći položaj naročito veliku opasnost predstavlja za djecu sa smetnjama u motoričkom razvoju, jer se svako patološko držanje pogoršava u vertikalnom položaju.

U uzrastu od petog do devetog mjeseca, zdravo dijete u položaju na leđima stalno drži noge podignute od podloge, flektirane u kukovima, hvata ih rukama, s tendencijom da stopalo dosegne ustima.
Podižući noge prema glavi dojenče zapravo priprema lumbalni segment kralježnog stupa za buduće sjedenje. Pri ovome dolazi do istezanja lumbalnog segmenta, tj. međusobnog udaljavanja lumbalnih pršljenova, što je veoma važno i poželjno za razvoj kralježnog stupa.

U ovom periodu roditelji čine veliku grešku: pasivnim postavljanjem djeteta u sjedeći stav, dolazi do sabijanja lumbalnog segmenta što je nepoželjno i može biti štetno. Kod dojenčeta od šest mjeseci koje sjedi s podupiranjem može se čak uočiti i deformacija u predjelu L2–L5, kao i fleksija trupa prema naprijed. Oslonac je smanjen i sveden na svega 30% od potrebnog, dijete je nestabilno, nesigurno. Sva njegova pažnja usmjerena je na održanje ravnoteže, a koordinirana igra rukama jako otežana.
S obzirom da u ovom uzrastu nije razvijena bočna zaštitna ekstenzija, dijete lako gubi ravnotežu i pada u stranu ili prema naprijed.

Pasivno posjedanje ne koristi ničemu, a može biti štetno za lumbalni segment kralježnice (sabijanje), dovodi do destabilizacije djeteta zbog smanjenja površine oslonca za oko 70%, kao i do usporenog razvoja funkcije hvatanja.


Primjer normalnog posjedanja djeteta u uzrastu od 10 mjeseci: iz četvoronožnog položaja (oslonac: šaka-koljeno)
1) podmetanjem noge ispod sjedalnog područja
2) dijete lako prelazi prvo u kosi sjedeći
3) a iz njega u pravi sjedeći položaj
4) kada sjedi s potpunom ekstenzijom kičmenog stuba, potpuno je stabilno i može dobro koristiti ruke za hvatanje predmeta. Iz ovakvog sjedećeg položaja dijete se potpuno samostalno i neovisno od tuđe pomoći može vrati u četvoronožni položaj iz koga će opet lako prijeći u sjedeći. Dakle, dok dijete ne usvoji oslonac “šaka - koljeno” neće se moći samo posjesti; 90% djece izvodi ovaj transfer između devetog i jedanaestog mjeseca.

Posebno treba ukazati na povremeni problem koji se javlja kada se ultra-zvučni pregled kukova radi kasnije. Naime, konstatacija: “Kukovi su dobri, dijete može sjediti” potpuno je neopravdana iz jednostavnog razloga što nitko, pa ni dijete ne sjedi na kukovima, već na glutealnoj regiji gdje glavno opterećenje trpi lumbalni segment kralježnice, a ne zglob kuka.

Upotreba pomagala (nosiljke, ljuljačke, skakalice, hodalice)


Uz pretpostavku da će osigurati udobnost i poboljšati razvoj djeteta, napravljene su ležaljke--ljuljačke(viperi, op.krumpir). U ovakvim ležaljkama zbog kosog položaja leđa, dojenče se dovodi u pasivan sjedeći stav. Pri tome je onemogućeno normalno premještanje težine tijela prema glavi, kao što je to slučaj kada dijete leži na leđima normalno, već se vrši pritisak na kralježni stup. Tako dolazi do sabijanja lumbalnog segmenta kralježnice, što može imati štetne posljedice.

Ljuljačke nepovoljno djeluju i na razvoj kretanja nogu, jer onemogućuju fleksiju u kukovima i koljenima, kao i pomicanje stopala prema licu. Stječe se navika da noge budu ekstendirane, što je u prvim mesecima nepoželjno i štetno.

Pod pretpostavkom da dijete treba naučiti hodati u vertikalnom položaju, upotrebljavaju se razna pomagala tipa skakalica, hodalica isl, čime se djeci uskraćuju normalne faze u razvoju kretanja kao što su ustajanje iz četvoronožnog i puzećeg položaja, održavanje ravnoteže, prohodavanje u stranu.

U hodalici dijete zauzima potpuno neprirodan stav gdje je glava zabačena otraga, ruke podignute uvis, ramena retrahirana. Posebno štetan efekt hodalica ima na razvoj stopala jer provocira equinus položaj stopala i kasnije naviku hodanja na prstima.

Motorički razvoj zdravog djeteta odvija se potpuno spontano, prema prirodnim zakonima kretanja. Kardinalne motoričke funkcije kao što su bočni transferi, sjedenje, puzanje i hod, zavise od zrelosti centralnog živčanog sustava i lokomotornog aparata, posebno kralježnog stupa, a ne od zainteresiranosti roditelja i liječnika da ubrzaju ovaj razvoj.

Svaki pokušaj učenja djeteta ovim radnjama, zapravo je ometanje razvoja kretanja. Dijete će se podići onda kada je u ležećem položaju vježbanjem stvorilo uvjete za vertikalizaciju.

U svakom slučaju, ne treba učiti dijete sjediti ili hodati, posebno ne treba koristiti pomagala tipa hodalica, skakalica i sl. jer se nametanjem položaja i ovakvim spravama djetetu uskraćuju važne razvojne faze.

Za razvoj kretanja djeci nisu potrebna nikakva pomagala. Pomagala suzbijaju kod dece njihov prirodni nagon za kretanjem, ometaju razvoj kretanja i mogu imati štetne posljedice, npr. equinus stopala, deformitete stopala i kralježnice i sl.

Izvor: Acta Medica Medianae 2005, Vol. 44 Ometanje normalnog motornog razvoja u prvoj godini života 3
Klinika za fizikalnu medicinu, rehabilitaciju i protetiku Kliničkog
centra u Nišu
Kontakt: Lidija Dimitrijević
Klinika za fizikalnu medicinu, rehabilitaciju i protetiku Kliničkog
centra

izvor 1, izvor 2
Avatar
Krumpirić
Cobra 11
 
Postovi: 11607
Pridružen/a: 17 sij 2005, 22:46

Re: TO SAM JA od nula do jedan

PostPostao/la Krumpirić » 04 vel 2009, 20:14

SPAVANJE I USPAVLJIVANJE DJETETA

Koliko sna treba vašoj bebi?

Roditelji često brinu da li njihova beba dovoljno spava. Na to pitanje odgovor zna samo beba. Neke bebe spavaju veći dio dana, dok je drugima potrebno mnogo manje sna. Prosječno novorođenče spava šesnaest sati dnevno. Šestomjesečne bebe spavaju oko četrnaest, a dvanaestomjesečne oko trinaest sati dnevno. Beba koja malo spava obično nema probleme, ali ih zato imaju roditelji, kojima ne ostaje dovoljno vremena za ostale poslove. Ako je beba budna veći dio noći, problem je još veći. Međutim, ako beba dobro jede i napreduje, svakodnevno izlazi na svježi zrak i spava u prohladnoj sobi, budite sigurni da ona spava baš onoliko koliko joj treba.

Što je starija, beba spava sve manje. Najčešće u kasno poslijepodne bude duže budna. Svaka beba razvija svoj ritam spavanja i budnog stanja i u toku dana obično bude budna u otprilike isto vrijeme. Krajem prve godine većina beba preko dana spava dva puta, a između godinu i po i dvije počinje spavati samo jednom. Kasnije se dnevno spavanje ili drijemanje sve više skraćuje, dok duljina noćnog sna ostaje uglavnom ista.

izvor


Činjenično stanje-utjeha ;)

Samo 16% beba prespava noć u dobi od 6mj (prespavati noć odnosi se na neprekinuti san od ponoći do pet sati ujutro) -- 84% beba ne prespava noć do dobi od 6 mjeseci

Nema statistički značajne razlike među bebama koje su dojene i hranjene na bočicu, a niti među onima kojima roditelji pokušavaju uvesti «red».
Nešto rijeđe se, doduše, noću bude bebe hranjene na bočicu i one kojima se «uvodi red», razlika je jako mala
U Australiji su radili istraživanje o navikama spavanja beba i djece do 38 mjeseci starosti, a u ispitivanju je sudjelovalo 3269 roditelja koji su ocjenjivali navike spavanja vlastite djece.
Rezultati su sljedeći:
• Nema nečega što bismo mogli nazvati «normalnim spavanjem» kod djece do 38 mjeseci starosti.
• Ritam budnosti i spavanja nije dobro uspostavljen sve do 4. mjeseca
• Spavanje po danu postaje sve manje regularno kao raste dječja dob, oko 3 mjeseca starosti bebe značajno smanje količinu dnevnog spavanja. Čak 11% beba ispod 3 mjeseca starosti ne spava svaki dan (po danu).
Česta noćna buđenja svakodnevica su za većinu roditelja djece od 4-12 mjeseci (12.7% bude roditelje više od tri puta tjekom noći).
• Tek kada dijete ima 18 mjeseci intervencije roditelja, što se tiče spavanja i «stavljanja na red» imaju učinka. Do te dobi učinak je najčešće privremen i može dovesti do problema u ponašanju djeteta, i to većih nego što je noćno buđenje.
• Trećina roditelja izjavila je kako im navike spavanja njihove djece uzrokuju značajne probleme.
• Prespavati noć: 71.4% je makar jednom prespavalo noć do 3 mjeseca, ali puno djece iz tog postotka počelo se buditi noću u nekom periodu do godine dana.
• Sa dvije godine djetetove starosti noćna buđenje postaju rijetkost. ;)
Noćna buđenja su česti razlog odbijanja djeteta od prsa, preranog davanja kašica što može dovesti do alergija, a i do još češćih buđenja zbog probavnih smetnji.
Mlađu djecu, njih 27%, roditelji su učili spavati tako da bi ih pustili plakati. Od tog postotka čak 11% djece je imalo manje od mjesec dana!!!!
Metoda «pusti da plače» SAMO je privremeno efikasna. RAZNE POSLJEDICE METODE BIT ĆE NAVEDENE KASNIJE!
Longitudinalno istraživanje na 118 djece, koje je provelo jedno američko sveučilište dalo je ovakve rezultate:
Dakle, u razdoblju od godine dana ispitivana je ista grupe djece kako bi se vidio napredak u (ne)buđenju po noći.
Dob djeteta: % djece koja se bude noću
3 mjes. 46%
6 mjes. 39%
9 mjes. 58%
12 mjes. 55%

Beba će prespavati noć kada za to bude zrela., kad joj sazrije psihofizički sustav.
Od novorođenčeta ne očekujemo da samo došeta iz rodilišta niti da nas s dva mjeseca zove «MAMA», niti očekujemo da, s mjesec dana, piški u kahlicu.
Društvo nas je dovelo do toga da vjerujemo kao je normalno da beba od 6 mjeseci, ako ne i ranije, bez naše intervencije, prespava noć.

izvor
i drugi izvor
Avatar
Krumpirić
Cobra 11
 
Postovi: 11607
Pridružen/a: 17 sij 2005, 22:46

Re: TO SAM JA od nula do jedan

PostPostao/la Krumpirić » 04 vel 2009, 21:17

Ferberiziranje djeteta (cry-it-out metoda) ili kako NE uspavljivati dijete:

Napisat ću samo osnove, ostalo ima u originalnom tekstu:
Metoda uspavljivanja "puštanjem djeteta da plače" fizički je, mentalno i emocionalno štetna za bebe i ne preporučuje je niti jedna ugledna pedijatrijska institucija. I dr. Richard Ferber sam se odrekao navedene metode. Bebe i djeca doživjela su značajne zdravstvene i psihičke probleme zbog korištenja navedene metode. Neka su umrla. :/
Bebe se ostavljaju same u sobama u krevetićima da plaču, roditeljima se kaže da odu. Ako beba prestane plakati, roditelj smatra da je "uspio", da je sve ok. Čak i ako roditelj ulazi provjeriti bebu svakih pet minuta, to nije dovoljno. Beba može plakati i jer joj je rukica/nogica/glava zapela u ogradicu krevetića. Dok se dodje u provjeru bebe....dosta je reći da može biti prekasno (dalje ne bih pisala o ovim jako gadnim posljedicama).
A one "blaže" (barem u tom trenutku blaže)...bebin jedini način komunikacije je plač. Ako roditelji ne odgovaraju na isti, bebica nauči da njen plač nema svrhe i da ne može uspostaviti komunikaciju sa svojim roditeljima i da roditelje njene "riječi" ne zanimaju-a to itekako djeluje na njenu psihu. Kako-to možete pretpostaviti i sami :/

originalan tekst:
The CIO practice is physically, mentally, and emotionally damaging to babies and is discouraged by all reputable Pediatric Institutes.
Did no one do their research before printing this article? This is not just your typical difference of parenting issue..Dr Richard Ferber himself has recanted the Ferber technique. Babies and children have suffered severe medical/psychological harm from this. Some have died. That is no exaggeration (I wish it was.)
See, babies are left alone crying in a crib in a room by themselves. Parents are encouraged to walk away. If the baby stops crying, the parent assumes all is ok. Even if the parent checks in every five minutes, it is not good enough. Consider that the baby may be crying because their leg/arm/head got stuck/entangled within the crib/bedding. By the time the baby is checked on..it may be too late. Limbs have been amputated from lack of circulation/necrosis of tissue. Babies who were choking on their own vomit die of drowning. Should I continue?
Babies only means of communication is crying. If parents do not address those needs, 1-baby is taught that their cries are worthless and suffer psychological disconnection and trauma, or 2-there may be an urgent physical need that was not met and baby suffers/dies. Take breastfeeding for example. Say a baby is nursed, then put down to sleep. The baby cries, and mom does not pick up baby to comfort or feed. As a Lactation Consultant, I can tell you that it is sometimes the case that baby had not actually nursed before bed, but merely comfort-sucked. The baby crying in the bed may be starving, but b/c Ferber/Cry-It-Out practices say ignore the cries and merely pat the baby and go off, this baby would be starving all night. The new mom may not know the difference between non-nutritive suckling and actual feeding.
Avatar
Krumpirić
Cobra 11
 
Postovi: 11607
Pridružen/a: 17 sij 2005, 22:46

Re: TO SAM JA od nula do jedan

PostPostao/la Krumpirić » 04 vel 2009, 21:46

Kako "uspavati" bebu?

"Uspavati" nisam slučajno stavila unutar navodnih znakova, mi bebu ne možemo uspavati, možemo joj samo pokušati pomoći da zaspe...
Kako možemo pokušati pomoći djetetu:

- Pružite djetetu dodatno vrijeme jedan na jedan tijekom dana, naročito ujutro i prije odlaska u krevet. Povećajte količinu vremena u danu tijekom kojeg mazite, držite i nosite svoje dijete.

- Neka zadnji sati prije noćnog spavanja budu sati mirnih aktivnosti i poznatih rutina (kupanje, čitanje, pjevanje, gašenje TVa, smanjivanje rasvjete...)

- Razvijte rutinu odlaska u krevet: to moze uključivati kupanje, masažu, čitanje slikovnice, pjevanje uspavanki, setnju, ljuljanje, dojenje i slično, bitno je da se uvijek krece u isto vrijeme, da se ide istim redosljedom i da sat vremena prije spavanja aktivnosti budu mirne, tihe i u zamračenoj prostoriji.)

- Budite fleksibilni u dnevnim rutinama, ali neka one budu donekle predvidive i pritom "uštimavaju" i slijede djetetov biološki sat

-Uspostavite rani odlazak na spavanje: mnogi ljudi kasno stavljaju bebe na spavanje jer misle da će bolje spavati ako budu stvarno umorne, ali to nije istina nego upravo suprotno.

- Nevjerojatno, ali istinito:) - ako dijete dobro i mirno spava po danu, dobro će i mirno spavati i po noći (tj. ništa nećemo postići dnevnim premaranjem djeteta-neće bolje spavati noću)

- Pokušajte produžiti djetetovo dnevno spavanje (npr. ako djetetu odgovara spavanje u šetnji-prošetajte-zbog ovog gore navedenog)

- Napravite razliku između dnevnog i noćnog spavanja: preko noći ne pričati, ne paliti svjetla, ne mijenjati pelene osim ako se baš mora, izbaciti igračke iz krevetića...

- Ubacite pred spavanje ponavljanje nekih nježnih zvukova tipa šššššššš, pajkimo.....ili nekakvu opuštajuću glazbu, zvukovi prirode ili 'bijela buka', koju dijete veže uz spavanje

- Pripremite bebu za spavanje, jer ako joj je vruće, hladno, gladna je, nije podrignula, kaka joj se...onda ovo gore ništa nema smisla

- Dojite ili hranite bebu danju na zahtjev, da spavati ide sita, svejedno, nemojte ignorirati noćno dojenje, nužno je za produkciju mlijeka

- Nemojte misliti da se bebi, ako je još jako zaigrana i jako je kasno, ne spava, možda je premorena, i nervozna, pokušajte početi s rutinama ranije, možda se iznenadite

Elizabeth Pantley:The no cry sleep solution
Avatar
Krumpirić
Cobra 11
 
Postovi: 11607
Pridružen/a: 17 sij 2005, 22:46

Re: TO SAM JA od nula do jedan

PostPostao/la Krumpirić » 05 vel 2009, 10:04

SIGURNOST DJETETA

Sigurnost u kući

Općenito

* Tepihe postavite tako da se ne kližu, npr. uz pomoć mreže za ispod tepiha.
* Rubove zaštitite s posebnim štitnicima (ako su jako oštri i djeci dohvatljivi)
* Regale i zidne ormare osigurajte tako, da se ne mogu prevrnuti.
* Ladice i ormare opremite sa zatvaranjem. Naime, djeca rado upotrebljavaju ladice kao pomoć pri penjanju.(i to, iz iskustva, jako vješto, op.krumpirić)
* Padovi kroz staklena vrata nisu toliko rijetki koliko mislite! U kućanstvima s djecom, staklena vrata s običnim staklom u pravilu se ne preporučaju. Postojeće velike staklene površine označite s naljepnicama, jer ih ljudi uglavnom ne prepoznaju.(ili, bolji savjet, nabavite bolje staklo!!!)
* Električne kablove pažljivo položite uza zid ili namještaj, kako se djeca ne bi mogla na njih spotaknuti.
* Djetetu dajte mogućnost da upozna svijet kroz kretanje. Djeca koja su sigurna u svoju sposobnost kretanja imaju više samopouzdanja i povjerenja u sebe. (ovdje bi dodala da-iz moga iskustva-dijete kojem se ne ograničava kretanje ogradicama, viperima i inim, češće pada, ali postaje sve spretnije i hrabrije i nakon određene dobi pada neusporedivo manje i spretnije je od vršnjaka )


Kupanje

Za malu je djecu potrebna stabilna dječja kadica s podlogom koja se ne kliže. Alternativno kadu možete opremiti s podlogom koja se ne kliže ili samoljepljivom folijom.

Nadalje, treba paziti na temperaturu vode. Prije nego dijete stavite u kadicu, provjerite temperaturu s termometrom i/ili podlakticom. Ugrađeni termostat sprečava dotok prevruće vode i tako štiti od opeklina. (za plinske bojlere, smanjite ukupnu temperaturu vode, da slučajno, ako uključite toplu, ne poteče vruća voda)

Kada se netko kupa ili tušira, potrebno je uvijek pospremiti prijenosne električne uređaje (npr. fen). I veću djecu, premda više nisu bebe, nikada ih ne ostavljajte u kadi bez nadzora. Prije svega ne ostavljajte bebe u kadi same s malom djecom.

Padovi

Prozore i balkonska vrata(čije je otvaranje u dometu djeteta ili pad s kojih bi bio opasan) osigurajte zasunima. To omogućuje da se prozor svega malo otvori. Osim toga, sprečava i da se prozor ne bi slučajno zatvorio i pričepio djeci prste. Pomične predmete kao što su stolovi ili stolice, treba odstraniti s balkona i dalje od prozora (ako imate tendenciju puštanja bebe same u sobi), kako ih djeca ne bi upotrijebila za penjanje. Balkonska ograda ne smije imati poprečne letve, jer se djeca po njima mogu popeti. Sve stepenice u kući moraju biti osigurane sa zaštitnom rešetkom za stepenice (pazite da vrata zaštite imaju djeci teško shvatljivo otvaranje, jer inače...postat će za sekundu eksperti u otvaranju)

Kuhinja

Kako se djeca ne bi opekla, preporuča se kuhati na stražnjim dijelu štednjaka. S obzirom da tave sa svojim dugačkim drškama pozivaju da ih se dotakne, uvijek ih okrenite prema zidu, kako ih djeca ne bi dosegla. Preporučamo i da podesite zaštitnu rešetku za štednjak i poklopac za gumbe na štednjaku. ILI JEDNOSTAVNO: Za vrijeme kuhanja, djecu nikada ne ostavljajte u kuhinji same.

Opekline

Posebice pripazite na otvorenu vatru (svijeće) i električne uređaje (kuhalo za vodu, glačalo). Preporuka:Ne peglajte kad ste sami doma s budnom bebom. Djeca se mogu jako opeći ako ih prevrnu ili povuku na sebe.

Otrovanja

Lijekove i razne kemikalije spremajte izvan dosega djece. Pokušajte puzajući prijeći cijelu kuću: bit ćete iznenađeni što je sve postavljeno tako da djeca mogu doseći. Upotrebljavajte isključivo kemijska sredstva za čišćenje namijenjena kućanstvima, nikako ona industrijska. Industrijska sredstva za čišćenje imaju drugačiji sastav i zbog toga su često opasna. Ne upotrebljavajte agresivna sredstva za čišćenje. Lijekove držite u zaključanom ormariću. Odstranite otrovne biljke (ovo pazite, neke standardne kućne biljke su otrovne).

Električna struja


Utičnice se nalaze na pravoj visini za malu djecu dok sjede , pa su im zbog toga još zanimljivije. Zbog toga sve utičnice osigurajte s osiguračima za utičnice. Važno je da redovito pregledavate kablove nisu li možda gdje oštećeni. Preporuča se da ugradite odgovarajuću FI zaštitnu sklopku, koja će u slučaju kvara na strujnom toku prekinuti cijeli strujni krug i tako spasiti život.

Stolić za previjanje


Najsigurnije načelo pri previjanju glasi: jedna ruka uvijek na djetetu. Kako biste dijete mogli držati bez prekida cijelo vrijeme previjanja, sve što vam je potrebno za previjanje pripremite unaprijed. Neka površina za previjanje bude koliko je moguće velika, a podloga ima sa strane uzdignute rubove. Ukoliko samo na trenutak idete do vrata ili telefona, uzmite dijete sa sobom, kako se ne bi dogodilo da dijete padne sa stolića i ozlijedi se.

Hodalice

Odlučno savjetujemo PROTIV hodalica, jer postoji opasnost od pada! Pri padovima preko povišenja i pragova, djeca padnu na glavu. Osim toga, umjesto da bi ubrzavale, hodalice usporavaju razvoj motoričkih sposobnosti kod beba.


Hranilica


Upotrijebite sigurnosno remenje u stolici za hranjenje kako biste spriječili da beba ispadne. Nemojte dopustiti da beba stoji u stolici za hranjenje ili se penje po stranicama stolice.(može vas iznenaditi i učiniti to kad se najmanje nadate :) )


Posjete


Provjerite sigurnosne mjere i u drugim domaćinstvima u kojima se zadržava vaše dijete – npr. kada ih čuvaju baka i djed. Ukoliko ste u posjeti kod ljudi koji nemaju djecu, budite posebno oprezni.
izvor1

izvor2
Avatar
Krumpirić
Cobra 11
 
Postovi: 11607
Pridružen/a: 17 sij 2005, 22:46

Re: TO SAM JA od nula do jedan

PostPostao/la Krumpirić » 05 vel 2009, 11:05

Sigurnost djeteta u automobilu

Jedna činjenica koju bi htjela naglasiti, budući da ogroman broj roditelja u tome najčešće griješi:
Gotovo niti jedna beba dobi od 0-1g neće prerasti sjedalicu grupe 0/0+ i neće joj biti potrebna sjedalica grupe I. Nemojte dijete prebacivati u veću sjedalicu PRIJE VREMENA!

Zašto autosjedalica:

Vjerujem da smo svi - ne jednom - čuli od roditelja, rodbine i prijatelja da su i oni i mi preživjeli bez autosjedalica. Možda jer, da se nešto dogodilo, nebi bili tu da pričamo o tome :/
Vjerujem i da smo svi milijun puta pomislili da je vezati dijete u sjedalicu do dućana ili bake - pretjerivanje, podaci govore o tome da se 70ak posto nesreća događa nekoliko stotina metara od kuće.
Znam da nam je teško slušati bebu kad u AS plače - ako jest, stanite, nemojte dijete vaditi iz sjedalice...postoji jedna jako stara poslovica "bolje da plače on, nego da plačem ja"-shvatite ju onako kako bi trebali shvatiti.
Svaki dan traumatsku bolnicu u Zagrebu pune djeca iz gradskih sudara, o tome ne pišu novine jer posljedice nisu uvijek smrt, jer sudari nisu dramatični, to su bebe koje lome ruke, noge, imaju nagnječenja i teške ozljede- sve iz sudara unutar grada Zagreba, na brzinama do 60km/h.


Kao tehničarka imam potrebu napisati neke fizikalne činjenice, o kinetičkoj energiji koje nismo svjesni, a oslobađa se prilikom sudara.
Nebi išla u detalje, jer bi proračuni bili komplicirani i ja bi, sa svojim sadašnjim :) znanjem fizike, sigurno negdje pogriješila.

Daklem, pretpostavljam neelastičan sudar, koji bi bio sudar dvaju tijela u kojem se energija troši na raspad i deformaciju tih tijela (automobila u ovom slučaju, kao i svega unutar istih), a ne na odbijanje jednog tijela o drugo. Kako nema smisla detaljno objašnjavati sile trenja ceste, sile koje djeluju na svaki od automobila, itd. napisat ću nekakvu okvirnu formulicu:

kinetička energija jednaka je E=mv'2/2
pretpostavimo da vozimo 60km/h (16,6666 m/s)

potencijalna energija jednaka je E=mgh

Hajdmo ih izjednačit:
mgh=mv'2/2
g*h=v'2/2
h=v'2/2g

h= (16.6666)'2/(2*9,81)
h= 14m

Ovo je okvirna visina s koje bi neko tijelo trebalo pasti da se oslobodi ista količina energije koja se mora osloboditi ako se vaš automobil sudari s npr.-zidom. Dio nje umanjile su razne sile i djelovanja, dio nje umanjila je energija koja se prenijela na tijelo s kojim se sudaramo, dio nje uzeo je automobil, a dio ostane tu da djeluje na naše dijete.....taj dio bi bio otprilike 3.kat zgrade. Pad s te visine.

Kome to nije dovoljno, može POGLEDATI češku kampanju nemisliš-zaplatiš, koja zorno prikazuje navedeno.
Avatar
Krumpirić
Cobra 11
 
Postovi: 11607
Pridružen/a: 17 sij 2005, 22:46

Re: TO SAM JA od nula do jedan

PostPostao/la Krumpirić » 05 vel 2009, 11:24

Hrvatski zakon: (Zakon o sigurnosti prometa na cestama)
Članak 163.

4) Vozač motornog vozila može prevoziti dijete mlađe od 5 godina samo na stražnjim sjedalima i to u posebnoj sigurnosnoj sjedalici, koja je za vozilo pričvršćena sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu.

(5) Vozač motornog vozila može prevoziti dijete starije od 5, a mlađe od 12 godina samo na stražnjim sjedalima, a dijete mora sjediti na posebnom postolju prilagođenom njegovoj visini tako da se može vezati sigurnosnim pojasom na tri točke vezivanja. Ako se dijete veže sigurnosnim pojasom na dvije točke vezivanja nije potrebno koristiti posebno postolje za sjedenje.

(6) Vozač motornog vozila može prevoziti dijete do dvije godine starosti na prednjem sjedalu vozila ako vozilo nema suvozački zračni jastuk ili ako je suvozački zračni jastuk isključen i ako se dijete prevozi u sigurnosnoj sjedalici postavljenoj suprotno od pravca vožnje koja je pričvršćena za vozilo pomoću sigurnosnog pojasa na tri točke vezivanja ili posebnim kopčama u vozilu.

(7) Dijete u posebnoj sjedalici u vozilu mora biti vezano.

(8) Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač i druga osoba ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.

dopune zakona, 2014.

Autosjedalica grupe 0/0+

Grupe 0 i 0+ autosjedalica odnose se zapravo na istu grupu autosjedalica - autosjedalice za novorođenčad i vrlo malu djecu.
Grupa 0 autosjedalica namijenjena je djeci od rođenja do težine od najviše 10 kilograma, dok je grupa 0+ zapravo proširenje grupe 0: autosjedalica te grupe može se koristiti do dostignute težine od 13 kilograma.
Ove se autosjedalice postavljaju isključivo u smjeru suprotnom od smjera vožnje! Nikad ne postavljajte ovu sjedalicu okrenutu u smjer vožnje! Te se autosjedalice u pravilu mogu postaviti i na suvozačevo sjedalo, ali samo ako se isključi zračni jastuk. Ipak, potrebno je imati na umu da je - statistički gledano - stražnje sjedalo mnogo sigurnije od suvozačevog.
Također, vozač bi u toku vožnje morao biti koncentriran na vožnju, a stalno skretanje pogleda prema autosjedalici na suvozačevom sjedalu može značajno ometati vozača u sigurnoj vožnji! U trgovinama postoje ogledala koja se mogu postaviti na stražnje staklo te se pomoću tog ogledala i retrovizora dijete može dobro vidjeti u toku vožnje i kad je ono na stražnjem sjedalu. Treba ipak napomenuti da je potrebno obratiti pažnju na način izvedbe takvih ogledala, budući da se u slučaju sudara loše izvedena ogledala mogu odlijepiti i postati projektili u vozilu.
Sjedalice koje se postavljaju u smjer koji je suprotan smjeru vožnje općenito su sigurnije za djetetovu glavu, vrat i kralježnicu od onih koje se postavljaju u smjer vožnje. Glava novorođenčeta teška je i srazmjerno velika u odnosu na ostatak tijela. Novorođenče nema dovoljno čvrste vratne kosti i ligamente koji ih vežuzbog da bi moglo samo držati ionako tešku glavicu i stoga je važno da autosjedalica bude oblikovana tako da u slučaju prometne nesreće raspodijeli sile sudara duž cijelog naslona autosjedalice i tako spriječi preopterećenje bebinog vrata i leđa.
Ako bi došlo do frontalnog sudara, a malo dijete bilo okrenuto u smjer vožnje, teška djetetova glavica nastavila bi zbog inercije put kretanja - poletjela prema naprijed - i došlo bi do ozljeđivanja vrata i kralježnice.

Stoga je za dijete najbolje da bude u ovoj autosjedalici, okrenuto u smjer suprotan smjeru vožnje, sve dok ju ne preraste.

Postavljanje ove sjedalice u automobil

Autosjedalice ove grupe postavljaju se tako da je naslon autosjedalice postavljen pod kutem od 45 do najviše 60 stupnjeva. Postavljanje sjedalice pod većim kutem nije dozvoljeno, jer bi se moglo desiti da djetetu glavica klone i tako zatvori dišne puteve. Smanjivanje kuta postavljanja autosjedalice kako bi se postigao više ležeći položaj djeteta pak, s druge strane, povećeva rizik od izlijetanja djeteta iz autosjedalice u slučaju sudara. Stoga se kod postavljanja autosjedalice uvijek treba pridržavati preporučenog kuta postavljanja od 45 stupnjeva.
Općenito se za novorođenčad i za djecu do oko 3 mjeseca starosti autosjedalica postavlja tako da je naslon autosjedalice pod kutem od 45 stupnjeva, a nakon tri mjeseca starosti djeteta kut naslona autosjedalice se može povećati i do 60 stupnjeva (okomitiji naslon). Neke autosjedalice imaju na sebi poseban indikator kako bi se osigurao optimalan kut postavljanja autosjedalice (vidi sliku!). Indikator može pokazivati crveno područje ako je kut postavljanja pogrešan ili pak je oblikovan tako da prikazuje zeleno područje kad je kut postavljanja ispravan.
Autosjedalice u ovoj grupi isporučuju se s postoljem ili bez postolja.
Autosjedalice s postoljem lakše je prenositi u i iz automobila, jer je za siguran prijevoz dovoljno dobro namjestiti postolje, a autosjedalica se zatim postavlja na postolje.

Prerastanje autosjedalice

Budući da je položaj u kojem se dijete vozi obrnuto od smjera vožnje za dijete najsigurniji, preporuka je da se dijete vozi u ovom položaju sve dok ne preraste autosjedalicu ove grupe. Međutim, kako znati da je dijete preraslo autosjedalicu?
* dostiglo je maksimalnu težinu dozvoljenu autosjedalicom (10 kg za grupu 0 ili 13 kg za grupu 0+)
* od vrha glave do vrha autosjedalice preostalo je manje od dva cm

Često se misli da je dijete preraslo ovu sjedalicu u trenutku kad nožice djeteta počnu doticati naslon stražnjeg sjedala. Međutim, doticanje naslona nogama pa čak i skvrčene noge nisu znak da je dijete preraslo autosjedalicu ove grupe, niti to ikako utječe na sigurnost autosjedalice!

Kada dijete preraste autosjedalicu grupe 0/0+, potrebno je zadovoljiti sljedeća oba uvjeta kako bi moglo prijeći u autosjedalicu grupe I:

* 1. dijete ima minimalnu težinu dozvoljenu autosjedalicom grupe I
* 2. dijete može samostalno ustati na svoje noge uz pridržavanje za komad namještaja.

Ako dijete zadovoljava oba uvjeta, dijete može prijeći u autosjedalicu grupe I (9-18 kg).
U suprotnom, koristite kombinirane sjedalice!!

Autokrevetići

Autokrevetići su namijeneni novorođenčadi i sasvim maloj djeci s poteškoćama u razvoju ili pak novorođenčadi male tjelesne težine (ispod 3 kg). Ovoj djeci kut od 45 stupnjeva pod kojim se postavlja autosjedalica grupe 0/0+ može predstavljati zdravstveni problem, jer djetetova glavica može "pasti" prema naprijed na prsa i zatvoriti dišne puteve. Smatra se da je opasnost od zatvaranja dišnih puteva kod te djece nešto veća od vjerojatnosti da će doći do sudara pa se stoga ta djeca prevoze u autokrevetićima. NE VOZITE ZDRAVO DIJETE U AUTOKREVETIĆU(test).

izvor
Avatar
Krumpirić
Cobra 11
 
Postovi: 11607
Pridružen/a: 17 sij 2005, 22:46

Re: TO SAM JA od nula do jedan

PostPostao/la Krumpirić » 18 vel 2009, 09:25

IGRANJE S BEBOM

Od 0 do 1 mjeseca
Vaša beba je napokon sa vama. Sigurno ste se zapitali što može raditi tako mala beba osim spavati i jesti??

Prvi dan po rođenju bebe ne vide dobro ali čuju vaš glas, zastanu i osluškuju glasove. Nakon 4-5 dana gleda vas na udaljenosti 20-25 cm i promatra pomicanje usana. Najbolje vide crno bijele kontraste i jarke boje (crvena).

Bebe od rođenja prate šta se događa oko njih. Vole imati kontakt očima i kontakt s kožom, naročito kada se hrane. Može pokazati emocije kada joj govorite ili radite grimase. Radite kontakt koža na kožu što češće i to oba roditelja.

Beba je rođena da upija zvukove. Pričajte svojoj bebi od kada se rodi i nikada nemojte prestati. Ponavljajte njeno ime, ponovo i ponovo...
Govorite pjevajućim glasom. Kada je beba nahranjena, pelena promijenjena, lezite je sebi na prsa i slušajte zajedno neku klasičnu glazbu.

Pratite bebine pokrete, kako pomiče nogice ili okreće tešku glavicu sa jedne strane na drugu. Možete raditi laganu i nježnu masažu. Primjer masaže, beba čitavo vrijeme leži:
1. stopala se stave na podlogu i drži se par sekundi
2. obje nogice savinute u koljenu se dižu prema trbuščiću i vraćaju se nazad na podlogu ali ispružene
3. ista vježba, ali nogice idu asimetrično gore-dolje (dok jedna ide gore, druga ide dolje)
4. rukice savinuti u laktovima (okomito na trup) i ispružiti ih
5. obje rukice ispružene dizati gore-dolje (dići iznad glave, pa spustiti uz tijelo)
6. ista vježba, ali rukice idu asimetrično gore-dolje
7. desnu rukicu na lijevo rame,pa lijevu rukicu na desno (kao da se zagrli)
8. masirajte svojim palčevima dlanove od bebice (vrlo nježno)
9. beba sama sebe dodiruje s dlanovima-po podlaktici, po nogicama, po trbušćiću, po obrazima i onda po maminim obrazima

Rukice drži jako stisnute prva tri tjedna (otprilike). Igrajte se nježno sa prstima, to će je ohrabriti da otvori šakicu.

Od 1 do 2 mjeseca
Vaša beba će uskoro biti fascinirana rukama. I polako s vremenom otvara svoje šakice. Prstići su vrlo osjetljivi, nježno ih dirajte, mazite i masirajte. Možete staviti mobil poviše bebe.

Sve više i više razgovarati sa bebom, slušati opuštajuću glazbu. Beba sada ispušta jednostavne zvukove eh, uh, ah...

Beba vas prepoznaje! Često se smije, gleda prema određenim zvukovima i prati što se događa. Možete se igrati igre sljedi moj prst pogledom, ili igre smijanja – nježno pritisnite prstom bebin stomačić i recite bebi što radite. Koristite u igri i ogledalo.

Uzmite bebu u naručje i sa udaljenosti 20-25 cm. Recite njeno ime ili joj recite: kako je ovo dobra djevojčica/dječak, ponavljajte to nekoliko puta.

Sve se više socijalizira tj. može ostati budna duži period nakon hranjenja i uživa gledajući šta vi radite. Imitira izraze lica, prepoznaje vas glas i odgovara gugutanjem.
Gledajte se s bebom u oči i probajte zadržati njenu pažnju pričanjem ili smijanjem.
Pjevajte bebi uspavanke i lagano plešite s njom. Snimite i neku vašu vlastitu uspavanku.

Od 2 do 3 mjeseca
U ovom mjesecu vidjet će te predivne promjene na vašoj bebi. Ona raste sve više te više učestvuje u životu obitelji. Želi vidjeti sve oko sebe, fizički jača, može fokusirati bilo šta na bilo koju udaljenost.

Sada je beba naučila kako koristit svoje tijelo. Sve se više baca i miče dok leži pa je ne ostavljajte nezaštićenu na krevetu. Polegnite bebu na stomak i lezite tako da gledate u nju, šuškajte sa šuškalicom i izgovarajte njeno ime (udaljnost 25 cm), trudite se da pogleda šuškalicu, kada uspije nagradite je sa smiješkom.

Beba je otkrila i svoj glas te ga u svakoj prilici prakticira. Često koristi slovo m, p i b kada je nesretna a j i k kada je sretna. Govorite, pjevajte, igrajte se – ponovite svaki zvuk koji beba kaže.

Beba se smije sve više. Često joj ponavljajte rime, opet i opet. Igrajte se pozdravljanja, pozdravite je svaki put kada ulazite u sobu.

Fascinirano je svojim tijelom, naročito prstima. Privlače je objekti u pokretu, prati pogledom igračke ispred očiju, veoma je znatiželjno za svijet oko sebe. Idealna igračka je baby gym.

Počinje hvatati svoju odjeću. Može držati šuškalicu ako mu je vi stavite u ruku. Zabavite se s papirom, šuškajte sa njim pa objasnite šta radite i onda ponovite šuškanje.
Bebina koža je vrlo osjetljiva o osjeća različite teksture i materijale.
Kupite ili izradite papučice koje šušku (imaju zvončiće u sebi) pa mu pokušajte objasniti da to njegova nogica proizvodi zvuk.

Od 3 do 4 mjeseca
U ovom razdoblju vaša beba prepoznaje lica obitelji i mjesta, a nešto više je budna preko dana. Voli se smijati.

Mozak i oči mogu sve više, uključujući i raspoznavanje veličine nečega i oblike. Igrajte se s kartama, napravite četiri karte na kojima nacrtajte oblike ( krug, trokut, romb) ali tako da dolje bude jedan manji a gore veći oblik i obratno (crtajte u plavoj ili crvenoj boji) pa redom pokazujte karte bebi.

Beba je usvojila rituale kao što su hranjenje i kupanje, i dalje opisujte uvijek što radite.

Najdraža bebina igra je skrivanje, stavite ruke preko lica pa recite: 'gdje je mama otišla?', a onda brzo maknite ruke sa lica i kažite ba! Ili stavite dekicu preko lica pa ponovite isto skidajući dekicu.
Možete bebi pokazati slikovnicu sa jarkim bojama i pričati priču.

I dalje je baby gym zanimljiva igračka, i naravno šuškalice. Nježno stavite šuškalicu u bebinu ruku, držite je skupa sa bebom i šuškajte, nakon nekog vremena i sama će držati čvrsto.
Kružite prstom oko bebinog dlana (nježno držite dlan otvoren), pjevajte neku brojalicu. Isto tako pjevajući možete dirati bebine nožne prstiće.

Od 4 do 5 mjeseci
U ovom razdoblju vaša beba se počinje više koncentrirati, obožava igre i zabavu.

Njeno tijelo je ojačalo pa se možete igrati igru kotrljanja. Na jednu stranu pa na drugu, neka se kotrlja na mekanoj podlozi.
Vrijeme je i za zabavu prilikom kupanja. Lagano se prskajte i sa mekanom spužvicom masirajte tijelo vaše bebe. Nježno savijajte bebina koljena u vodi i ohrabrite ga da udara (dok tata pridržava leđa i vrat).

Lezite na stomak preko puta vaše bebe. Odignite ruke i noge malo od podloge kao da ste avion, podignite i glavu, pozovite bebu imenom i pokažite joj što da radi. Svaki pokušaj nagradite osmijehom.
Igrajte se držeći bebu na svojim koljenima, pjevajte neku pjesmicu (điha-điha).

Vrijeme je za igre sa loptom ili kockicama od različitih materijala. Dajte bebi da opipa i osjeti različitost tekstura (guma, štof, pliš...).
Ponovljate igru sa šuškavim papučicama, lezite zajedno na leđa i objašnjavajte joj što se događa (povezanost zvuka koji se čuje sa njenom nogicom)

Navucite najobičniju čarapu na ruku (živih boja) i napravite malu predstavu, ako imate sličnu lutkicu npr. mačke opišite i demonstrirajte kako se glasa mačka: mijau –mijau.

Ne zaboravite masirati svoju bebu, lagano dio po dio tijela objašnjavajući joj šta sad radite i koji dio tijela masirate.

Od 5 do 6 mjeseci
Vaša beba shvaća da postoji više ljudi u njenom životu mada ih trenutno ne vidi. Sve bolje koristi obije ruke.

Dopustite bebi da vas dira po licu i kada to učini recite joj zdravo. Stavite ogledalo u poziciji odakle se može vidjeti u njemu.
Koristite prve male slikovnice koje može opipati (različiti materijali), pričajte joj o životinjama koje su tu nacrtane i kako se svaka od njih glasa.
Nazovite svaki prstić nekim imenom, pa otpjevate pjesmicu za svaki bebin prstić. Isto tako i sa prstićima na nogama.

Pričajte i pričajte, šta radite , ponavljajte neke fraze, igrajte igru sa rukama, neka udara dlanom o dlan. Snimite na kazetu svoj glas, kako nešto pjevate ili pričate, isto tako i tatin pa povremeno pustite bebi. Ona sada raspoznaje vaše glasove.

Uzmite igračke koje kada se pritisnu ispuštaju zvukove, pomozite bebi da pritisne i proizvede zvuk, upočetku će joj biti jako teško ali brzo će postati pravi majstor.
Pokažite joj kako se igra sa kockicama, prvo će ih samo gledati i okretati u rukama a onda neka počne slagati jednu na drugu.

autorica teksta je naša draga SANY :srca

Igranje s bebama starosti od 0 do 6 mjeseci

Gradite povjerenje
Držite bebu u položaju koji je najudobniji i za nju i za vas. Gledajte je u lice, smiješite joj se i pričajte joj koliko vam je važna. Na ovaj način pokazujete joj da vam može vjerovati.

Ljuljajte ju
Uzmite bebu u naručje i nježno je i ritmično ljuljajte s jedne na drugu stranu, dok joj istovremeno tiho pjevušite.

Imitirajte razne zvukove
Plješćite rukama, pucketajte prstima, izmišljajte neobične zvukove u raznim položajima u odnosu na glavicu vaše bebe. Puštajte joj umirujuću glazbu, ali pripazite da zvukovi ne budu preglasni ili uznemirujući.

Pjevanje u krilu
Bebicu postavite u krilo, pjevajte joj razne pjesmice i lagano je i nježno nogom podižite u ritmu pjesmice, kako bi dobila dojam da odskakuje u sinhroniziranom ritmu sa zvukovima koje čuje. Kod neke važne i upečatljive riječi, podignite je mrvicu malo više.

Igračke u vožnji
Na bebina kolica svaki dan zakačite neku drugu igračku. Važno je da je u bebinu vidnom polju. Slobodno joj pričajte koja igračka je danas s vama u šetnji i neke njezine posebnosti.

Potaknite ju da gleda
Uzmite igračku jarkih boja, šljokastu ili svjetlucavu i postavite je oko 50 cm ispred bebinih očiju. Važno je pridobiti bebinu pažnju nakon čega polagano igračku pomičite na lijevu pa desnu stranu, gore i dolje. Povremeno igračkom dotaknite bebin nosić i pratite može li se fokusirati na predmet te napredak koji postiže iz mjeseca u mjesec.

Omogućite joj da promatra
Dok je držite u naručju omogućite bebi da iza vašeg ramena istražuje pogledom. Možete joj skrenuti pažnju na nešto lijepo što želite da vidi (npr. ukrase na zavjesama, novu tapetu s crtanim likovima na zidu, macu na prozoru) te joj pričati što gledate i zašto je to lijepo.

Izrazi lica
Beba će obožavati gledati vas u oči i koncentrirano promatrati vaše lice. Te situacije iskoristite da bebi polagano pokažete razne izraze lica. Smiješite se, otvorite usta, isplazite jezik, podignite obrve kao da ste iznenađeni, namignite joj i slično.

Neka vidi što govorite
Držite bebu blizu svome licu i usnama. Pričajte joj u veselom tonu tako da vam vidi usnice koje se miču. Ako beba odgovori s “a bu” ili “a gu”, nastavite razgovor tako što ćete ponoviti njezine “riječi”.

Učite je držati predmete
Počnite s malenim predmetima koji savršeno pristaju u bebinu ručicu. Položite predmet u bebinu ručicu i potom je poškakljajte s unutrašnje stranme dlana kako bi joj se prstići zatvorili oko predmeta koji pokušava držati. Ako joj predmet padne, dajte ga bebi ponovno dok god ima volje vježbati. Svaki put kada joj pružite predmet koji učite držati u ručici, pričajte joj s puno ljubavi kako je lijepo što se toliko trudi.

Upoznajte je s raznim kućanskim predmetima
Ova igra je za bebe stare između 3 i 6 mjeseci. Uzimajte predmete iz vaše okoline za koje beba na bilo koji način pokaže interes (i koji su sigurni za nju!) te joj dajte da ručicama proba materijal. Puno o svijetu beba uči dodirom u prvim mjesecima, pa neka slobodno istražuje, primjerice, plastičnu čašicu, salvetu, poklopac, brošuru i druge predmete kojima se ne može ozljediti.

Pomognite joj da počne pamtiti
Pokažite bebi igračku i potom je brzo maknite iz bebina vidnog polja. Ako se okrene i počne je tražiti pogledom, dajte bebi igračku. Nakon toga je zagrlite i pohvalite kako bi joj pokazali da ste zadovoljni njezinim interesom. Uz pozitivnu pohvalu bebi pomažete da pamti stvari iz svoje okoline.

Izražavajte sretne osjećaje
Uzmite bebu u naručje, pa je lagano dignite malo iznad svoje glave i kažite “gooore”, pa je spustite i kažite “dooolje”. Dok tako vježbate smijte se i neka beba vidi da ste sretni. Nakon dva gore i dva dolje, bebu čvrsto zagrlite. Na taj način joj govorite da ste sretni što se igrate s njome i da uživate u njezinom društvu.

Okretanje na stranu
Sjednite iza bebine glavice dok leži na leđima. Držite igračku iznad njezine glavice. Kad dobijete bebinu pažnju, polagano pomičite igračku na jednu stranu. Beba bi pogledom trebala pratiti igračku, a kada se počne okretati kako bi je vidjela ili dohvatila, zaglite bebicu i pohvalite je za trud.

Pedaliranje
Polagano i nježno bebine nožice vrtite kao da vozi bicikl, a usput joj pričajte gdje se sve vozite, što vidite i smijte se. Potom pustite bebine nožice i promatrajte hoće li ih i sama okretati. Ako počne sama voziti bicikl, svakako je pohvalite uz jedan veliki zagrljaj i cmok u nožice. Ubrzo će bebica sama pedalirati i veselo ponavljati ovu zanimljivu igricu.

Igranje s bebama starosti od 6 do 12 mjeseci

Dohvaćanje prstićima
Bebu stavite u sjedeći položaj i sa svih strana je učvrstite jastucima u slučaju da se prevrne. Objesite njezinu omiljenu igračku za kojom će joj lutati pogled i koju će pokušati dohvatiti ručicama.

Dijelovi lica
Posjednite bebicu ispred ogledala i pokazujte joj dijelove njezina lica. Primjerice, dotaknite bebin nosić i kažite “nos”. Potom joj pomognite da sama dotakne svoj nosić ili dio lica koji objašnjavate.

Ku-ku ogledalo
S bebom u krilu sjednite ispred ogledala. Pokažite bebi odraz njezina lišca u ogledalu, a potom joj glavicu tj. lice prekrijte dekicom ili gazom. Kažite “Gdje je Niko?” (ili kako se već vaše dijete zove), a nakon pitanja maknite gazicu i kažite “Tu je!”. Ponovite igru i pratite hoće li beba sama pokušati maknuti gazicu sa svog lica.

Light show
Preko svjetiljke nalijepite neki papir u boji kako bi dobili snop svijetla zanimljive boje. Usmjerite svijetlo po stropu i zidovima i po bebinim igračkama. Svjetiljkom prelazite lagano i sporo kako bi beba mogla pratiti šare pogledom. Povremeno svjetiljku ugasite pa ponovno upalite. Dok se igrate, razgovarajte s bebom: “Gdje je nestalo svjetlo?”, “Vidi ga tamo na medi”, “Vidi ga tamo na zidu”.

Ponavljajte bebine zvukove
Držite bebu u naručju tako da vam može vidjeti lice i usne. Ponavljajte sve što čujete da beba govori. Ona neće znati formirati riječi, ali bit će puno “da, da, da”, “ta, ta, ta”, “brrrrr”, “ma”, “la, la, la”. Nakon što ste ponovili za bebom, dajte joj priliku da vam ona ponovno odgovori istim ili nekim drugim izrazom. Kada čujete da vam je odgovorila, poklonite joj široki osmijeh da vidi koliko vas njezine prve riječi raduju.

Nek bude buka
Iako će vam možda smetati zbog umora ili nekog drugog problema, dozvolite bebi da pomoću igračaka stvara buku. Dajte joj neku sigurnu igračku pomoću koje će stvoriti neki zvuk ako njome lupi o nešto. Bilo bi dobro usmjeriti te udarce. Primjerice, okrenite plastičnu kanticu naopačke, a bebi dajte lopaticu s kojom će po njoj lupati i stvarati zvukove. Isprva će udarci biti slučajni, ali s vremenom bi beba trebala ciljanije pogađati svoju metu.

Skriveno-nađeno
Pokažite bebi igračkicu i potom je sakrijte u džep, ali tako da malo viri. Pratite hoće li beba krenuti u potragu za igračkom pogledom, prstićem ili vikom i cikom. Pitajte je “A gdje je vjeverica?”. Približite se da beba može dohvatiti plišanu vjevericu u vašem džepu i omogućite joj da potragu uspješno privede kraju. Kad je nađe neka se malo s njome igra, a potom ponovno “sakrijte” igračku, u drugi džep.

Potraga za maminim glasom
Posjednite bebu u sjedalicu ili stolicu za hranjenje i stavite je nasred sobe. Potom kružite oko nje i cijelo vrijeme joj pričajte. Dođite joj ispred, pa iza nje s lijeve strane, pa iza nje nadesno, bliže, dalje i slično. Poanta je da vas beba prati pogledom i okretanjem na temelju zvukova koje čuje. Kada čuje vaš glas, trebala bi otkriti smjer iz kojeg dolazi i potražiti vas pogledom ili glasnim “aaaa buuuu”.

Pusti da padne
Pokažite bebi da u rukama držite igračku koja će proizvesti zanimljiv zvuk kada padne na pod. Neka to bude neki zvončić. Bacite ga na pod i neka beba vidi kako to radite i što se događa. Potom dajte bebi da primi zvončić i da ga baci na pod. Na taj način beba uči kako natjerati prstiće da rade ono što želi.

Oponašanje
Pomognite bebi da oponaša vaše jednostavne pokrete kao što je pljeskanje, slanje pusica, mahanje, širenje ruku u zagrljaj, draganje životinje i slično. Svaki put kada pokuša (ne samo kada uspije), zagrlite je i pohvalite.

Pridržavanje
Pomognite bebi da nauči kako se držati za stabilne stvari, a s ciljem da lakše i brže nauči hodati. Posložite stolice jednu do druge i pridržavajte dijete dok radi nesigurne čučnjeve jer je nogice ne slušaju. Osim što je držite vi, pokažite joj kako će se sama pridržavati ako se osjeća nestabilno. To ćete najlakše napraviti tako da na svaki stolac stavite neku omiljenu igračku. Kako će je htjeti dohvatiti, tako će beba naučiti držati se za rub stolice.

Upoznavanje sa strancima
Kada dolazi u kontakt s novom osobom, držite bebu čvrsto u naručju i dopustite joj da promatra i sluša. Ako je raspoložena, dopustite joj da takne ruku, uzme igračku od nje ili prijeđe u naručje osobe koju tek upoznaje, ali da vas uvijek ima u vidnom polju.

Igranje s kutijicom
Napravite od kartonske kutije od cipela igračku, tako da na poklopcu napravite manju rupu te nešto veću sastrane. Potom skupite sitne igračke koje beba može ubacivati u tu rupu, a zatim od nje tražite da ih ponovno pronađe. To će napraviti tako da ručicu gurne kroz veću rupu i dohvati igračku koju je ubacila s gornje strane kutije. Dok joj pokazujete igru, objasnite joj i riječima što radite.

Prve puzzle
Nabavite malene loptice koje beba može držati u ručici te joj dajte kalup za pečenje muffina. U rupice gdje dolazi tijesto, beba može ubacivati loptice i tako sastavljati svoje prve puzzle tj. odgovarajuće manje dijelove stavljati na mjesta u koja pristaju.

Prepoznavanje zvuka i imena
Pozovite dijete njegovim imenom s druge strane prostorije. Kada se beba okrene i javi, dodajte joj omiljenu igračku ili bočicu (nagradu).

Pop-up igračke
Pop-up igračke u većini su slučajeva slikovnice u kojima otvaranjem stranice iskoči neki upečatljivi lik. Kod igračaka radi se o iznenadnom iskakanju dijelova kada se stisne neki gumbić. Ovakve igračke dobre su za vježbanje motoričkih vještina i shvaćanja koncepta uzroka i posljedice.

Igrajte se memory igrica
Sjednite s bebom na pod i imajte uz sebe nekoliko većih različitih sličica. Pokažite joj jednu sliku koju će zapamtiti. Neka na njoj primjerice bude auto. Potom je pomiješajte s drugim slikama, poredajte ih po podu i pitajte dijete “Gdje je auto?”. Neka vam pokaže prstićem. Hrabrite je zagrljajima i veseljem.

Igra lovice
Kada se igrate na podu, a vaša bebica puže, nježno krenite za njom kao da ju ganjate. Dok pužete za njom recite joj “Sad ću te uhvatiti”, a ako je doista uhvatite recite joj “Imam te!”, podignite je u zrak, ljubite i škakljajte.
Izvor

Još ideja za pjevnaje i igranje i pametne igrice
Avatar
Krumpirić
Cobra 11
 
Postovi: 11607
Pridružen/a: 17 sij 2005, 22:46

Re: Razvoj djeteta od rođenja do prve godine života

PostPostao/la nevenera » 26 svi 2015, 17:52

RAZVOJ GOVORA OD ROĐENJA DO PRVOG ROĐENDANA

Kada govorimo o razvoju govora važno je napomenuti da među djecom postoje velike individualne razlike. Dijete prvu riječ može izgovoriti s devet mjeseci, ali i s dvije godine, a da kasnije postigne uredan govorno-jezični razvoj.

Razvoj govora, jezika i komunikacije započinje od samog rođenja, ali na neki način i prije nego što se dijete rodi. Komunikacija majke i djeteta počinje još u intrauterinoj fazi. Dijete osluškuje svaki mamin pokret, otkucaje srce, disanje i prilagođava se njenom ritmu života, dok majka u isto to vrijeme osjeća svaki djetetov pokret, razgovara s njim i emocionalno se veže za njega.

Kad se dijete rodi prvi i najbitniji signal kojim dijete odašilje signale roditeljima i okolini je plač. Razni stručnjaci plač dijele na nekoliko kategorija: normalan plač, prekomjerni plač s organskim uzrokom, prekomjerni plač bez poznatog uzroka ili ga dijele na bolan plač, gladan plač, plač nelagode, količan plač, plač dosade i bučan plač.

Da bi dijete ovladalo govorom, treba postojati organska osnova za njegov razvoj, a to prije svega podrazumijeva dobar sluh, inteligenciju, govornu motoriku, zvukovno zahvaćanje glasova, međusobno razlikovanje pojedinih glasova i jezične sposobnosti. Dijete usvaja osnovne elemente jezika ovisno o svojim fizičkim i psihičkim sposobnosti i potrebama (kao što uči hodati, crta ili trči). Sposobnost vladanja jezikom razvija se iz dječje potrebe da komunicira i shvati svijet u kojem raste i razvija se.

OD ROĐENJA DO 3. MJESECA ŽIVOTA
GOVORNO IZRAŽAVANJE
– proizvodi glasove i zvukove zadovoljstva (gugutanje)
– smiješi se kada ugleda ljudski lik
– različito plače radi zadovoljavanja različitih potreba


RAZUMIJEVANJE
– boji se jakih zvukova
– prepoznaje majčin glas i smiruje se kad ga čuje
– povećava ili smanjuje cuclanje kao reakciju na zvukove
– utiša se ili se smiješi kada mu se netko obraća

Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
teškoće hranjenja zbog oralno-motornih problema
dijete većinu vremena ne proizvodi nikakve glasove (šuti)

OD 4. DO 6. MJESECA ŽIVOTA
GOVORNO IZRAŽAVANJE
– igrajući se svojim govornim organima proizvodi mnogo glasova (brblja, proizvodi zvukove slične glasovima ba-ba, ma-ma, pa-pa)
– glasovno izražava uzbuđenje i nezadovoljstvo

RAZUMIJEVANJE
– reagira na promjene u tonu/visini glasa
– primjećuje i obraća pozornost na igračke koje proizvode zvukove
– pokazuje interes za glazbu
– usmjerava pogled prema izvoru zvuka

Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
dijete nema i ne razvija kontakt očima
dijete ne reagira (ili vrlo slabo reagira) na buku i glasne zvukove

OD 7 MJESECI DO 1. GODINE ŽIVOTA

GOVORNO IZRAŽAVANJE
– oponaša različite govorne zvukove
– koristi se govorom ili zvukovima, koji nisu plač, kako bi pridobilo pažnju i zadržalo je na sebi
– izgovara jednu ili dvije riječi (mama, tata); iako te riječi ne moraju biti jasne

RAZUMIJEVANJE
– voli igru skrivanja lica iza dlanova
– sluša i usmjerava pažnju kada mu se govori
– prepoznaje neke riječi (papati, medo, cipela)
– počinje odgovarati na neke jednostavne zahtjeve (Dođi. Hoćeš još?)

Na što treba obratiti pozornost kao znak upozorenja da možda nešto nije u redu:
dijete je prestalo brbljati ili uopće nije niti počelo
nema dosljedne reakcije na glasne zvukove
ne komunicira pokazivanjem ili vokalizacijom s okolinom
ne reagira na kratke zahtjeve

izvor 1, izvor 2, izvor 3
Avatar
nevenera
idejni kreator MUD-a
 
Postovi: 39212
Pridružen/a: 03 kol 2008, 14:18

Re: Razvoj djeteta od rođenja do prve godine života

PostPostao/la nevenera » 27 svi 2015, 09:42

SIMPTOMI RIZIKA

Simptomi rizika su klinički znaci odstupanja od normalnog motornog razvoja. Svako dijete je individualno, te kako je rečeno u uvodnom postu razvoj djece se može razlikovati. Svako odstupanje nije razlog za brigu.
U prvom postu smo spomenuli koji je to normalni razvoj u djeteta, poznavanje istog omogućava pravovremeno uočavanje mogućih odstupanja, kao i pravovremeno traženje i pružanje pomoći, što je bitno za sreću i zdravlje djeteta.
Unutar uvodnog posta možete pogledati 3 videa koji prikazuju atipično i tipično ponašanje djeteta u dobi od 2,4 i 6 mjeseci. Video koji se nalazi unutar topika o Babyhandlingu također može pomoći.

U ovom postu ćemo spomenuti koje su stvari na koje bi trebalo obratiti pažnju. Ukoliko imate neke sumnje da vaše dijete odstupa najbolje je obratiti se pedijatru i tražiti adekvatnu obradu.

Simptomi rizika u dobi od 1-6 mjeseci

Leđni položaj
kruto sabijanje ruku i nogu
ukrštenje nogu
palac u šaci
čvrsto stisnute šake
zaostajanje glavice kada bebu primimo za ruke i
vučemo ju u sjedeći položaj (normalno je lagano zaostajanje)
neprinošenje šakica ustima
slabija aktivnost jedne strane od druge

Potrbušni položaj
oslabljeno odizanje glave
nedovoljno oslanjanje na podlaktice
neoslanjanje na laktove s dva, tri mjeseca
čvrsto stisnute šake
palac u šaci

Šakice
izostanak slučajnog hvata: dijete u 2. mjesecu života gubi refleks hvatanja, no svaki put kada slučajno dlanom dotakne neki predmet, grabi ga cijelom šakom i stišče dlanom.
izostanak radiopalmarnog hvata: razvija se iza trećeg mjeseca. To je hvat pomoću skupljenih prstiju i dlana.

Oslonac na stopala
Neoslanjanje na podlogu: kada dijete iza 3. mjeseca dovedemo u stojeći stav, ono na trenutak podržava svoju tjelesnu težinu, pa počinje klecati.
oslanjanje na nepuna stopala
ukrštenje nogu
produžena nazočnost refleksa automatskog hoda

Socijalni kontakt
nereagiranje na vidne i slušne podražaje
nekontaktiranje pogledom
izostajanje smješka
izostanak fiksiranja predmeta, nepraćenje pogledom
izostajanje glasovnog javljanja

Simptomi rizika u dobi od 6-12 mjeseci

Simptom rizikau ovoj dobi jest ne pružanje ručica naprijed u početku sjedenja, ili njihovo ukrštavanje. Asimetrija pokreta, ukočenost ili mlohavost mišića. Preskakivanje neke ključne faze razvoja, kada npr. dijete može hodati a nije savladalo sjedenje.

Simptomi rizika su također ako se u dobi od šest mjeseci dijete ne igra sa svojim nožicama, ne hvata i ne prinosi ustima "na bolje upoznavanje", ako igračku ne uzima s dvije, odnosno jednom rukom.
U simptome rizika spada nepraćenje pogledom ispale igračke u sedmomjesečnog djeteta, nerazvijanje pincentnog hvata, izostanak svjesnog ispuštanja igračke s devet mjeseci; nerazvijanje "organizirane" igre krajem prve godine života.

Simptotmi rizika su kada dijete hvata samo jednom rukom, a drugu ne koristi ili mu je eventualno samo "pomoćna" ručica. Osim toga, simptomi rizika su čvršto zatvorene šakice, palčevi u šakicama, mlohavost šakica, izostanak razvaja hvata na jednoj ili obje ruke.

izvor 1 izvor 2
Avatar
nevenera
idejni kreator MUD-a
 
Postovi: 39212
Pridružen/a: 03 kol 2008, 14:18


Natrag na Djeca od 0 do 1

Na mreži

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.