Ova bi tema trebala biti izvor informacija vezanih uz razvoj i ponašanje djeteta prvu godinu života, kao i naše ponašanje prema njima.
Ukoliko imate nešto što "spada" pod ovu temu javite se moderatoricama, neveneri i Hajdi.
Znam da svi imamo početničke brige i dileme, brinemo se zašto baš naše dijete ne spava čitavu noć, zašto kaka svako malo ili zašto još ne puže...ne znamo da li je u redu da ga non stop držimo na rukama, da li je u redu da ustajemo na svaki mig i je l' baš veliki problem ako npr. prošeta malo u hodalici (jest )....bojimo se ako spava s nama ili ako spava u drugoj sobi...
ono šta sam prvo htjela reći je da slijediti svoj instinkt teško može biti krivo, da slijediti djetetovu potrebu rijetko može završiti problemom, da ovoliko malena djeca nisu posesivna, nisu razmažena, ne mogu vas iskorištavati i da im nikad nije dosta vaše blizine.....
RAZVOJ DJETETA U PRVOJ GODINI ŽIVOTA
Većina djece podiže glavicu s tri mjeseca, ali nije veliko zaostajanje ni ako dijete podiže glavicu s četiri mjeseca. Neka djeca samostalno sjede sa šest mjeseci, hodaju s deset mjeseci bez pridržavanja, a nisu ni puzala. Dok neka djeca pužu sve do trinaest mjeseci iz opreza ili straha od pada.
Bez obzira na ovakve razlike u postizanju ključnih položaja, i jedni i drugi se razvijaju u okvirima normalnog razvoja. Nikada ne treba uspoređivati djecu. Važan je stalan napredak u cjelokupnom razvoju djeteta.
Poznavanje tijeka normalnog razvoja u djeteta omogućava pravovremeno uočavanje mogućih odstupanja, kao i pravovremeno traženje i pružanje pomoći, što je bitno za sreću i zdravlje djeteta.
NOVOROĐENČE
U položaju na trbuhu zglobovi su jako savinuti, posebno kukovi i koljena, guza je u zraku. Glava je naslonjena na lice, te je nagnuta u stranu.
Ruke su savinute u laktovima i priljubljene uz tijelo, šakice mekano poluotvorene, palčevi su pored ili u njima. Dijete ispruža i savija ruke i noge, a mirnije je nego na leđima. Ovaj stav se smatra prirodnijim stavom djeteta.
U položaju na leđima je glava nagnuta u stranu. Kralješnica savinuta. Ruke lagano raširene, te savinute u laktovima. Šakice poluotvorene, palčevi pored ili u njima. Nogice savinute u kukovima i koljenima. U ovom položaju dijete vrlo živahno, ispruža i savija ruke i noge.
To je i vrijeme masivne motorne spontane aktivnosti. Na unutarnji ili vanjski dijete reagira naglim širenjem ruku na stranu (Moro reakcija).
1. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete refleksno okreće glavu u stranu kako bi oslobodilo dišne puteve. Ruke i noge su savijene u laktovima i koljenima. Savinutost zglobova popušta, dok su veliki zglobovi i dalje savinuti. Zdjelica je odignuta od podloge zbog čega se koljena nalaze ispod trbuha. Većina djece može fiksirati predmet.
Počinje aktivni socijalni kontakt bebe s okolinom. Potaknuto vlastitim zanimanjem, dijete počinje odizati glavicu, u drugom mjesecu i do nekoliko sekundi, i to sredinom.
Pri tom se oslanja na ručice koje su priljubljene uz tijelo i savijene u laktu, a sam oslonac je negdje na polovici podlaktica. Šakice su mekano poluzatvorene ili otvorene, a palčevi su izvan šaka.
U položaju na leđima dijete okreće glavu u stranu, najčešće desnu. Stav „mačevaoca“ (glava je okrenuta u stranu, ruka je ispružena na toj strani, šakica otvorena, palac izvan, te je nogica ispružena. Druga nogica i rukica savinute.)
Prati objekt pogledom u radijusu 90°.
Šake su zatvorene.
Krajem prvog mjeseca dijete u potrbušnom položaju odiže na tren glavu od podloge, dok su noge lagano ispružene.
U dobi od mjesec dana dijete proizvodi grlene glasove, te na trenutak zastaje kada ugleda lice.
2. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete odiže glavu od podloge uz kratko zadržavanje (oko 10 sekundi), ruke i noge su manje savijene u laktovima i koljenima.
U položaju na leđima prati igračku žarke boje od jednog do drugog očnog kuta (prati objekt pogledom u radijusu 180°) te fiksira i prati pogledom lice koje se kreće. Dijete se igra vlastitim rukama, što nazivamo koordinacija ruka-ruka. Počinje dobivati sliku o vlastitom tijelu.
Šake su uglavnom zatvorene, ali palac više nije zarobljen u šaci, već se nalazi izvan nje (mekano poluotvorene šake sa palčevima izvan).
U dobi od dva mjeseca dijete počinje vokalizirati tj. proizvoditi glasove a,u,e.
Video koji pokazuje tipično i atipično ponašanje djeteta u dobi od 2 mj. Video je orjentacijski, nemojte sami kod kuće ponavljati radnje viđene u videu, samo promotrite svoje dijete, ako imate kakvih sumnji i obratite se pedijatru.
3. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete odiže od podloge i djelomično prsni koš,oslanja se na podlaktice, dok su noge u kukovima gotovo ispružene, uz blago savijena koljena .
Glava se slobodno okreće, sve bolje i duže zadržava odignutu glavu.
U položaju na leđima glavu drži u srednjem položaju, okreće je na jednu i drugu stranu, uzbudi se pri pogledu na igračku žarke boje te pruža ruke u smjeru ponuđene igračke, uz odizanje nogu od podloge, kuk i koljena savijeni pod pravim kutom.
S tri mjeseca dijete počinje stavljati ručice u usta, razvija se koordinacija oko-ruka-usta. Počinje hvatati igračke.
Šake se otvaraju.
U dobi od tri mjeseca javlja se tzv. socijalni smješak te prvi nizovi slogova (rrr-nizovi).
4. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete odiže glavu i prsni koš, te se čvrsto oslanja na laktove.
Dijete može prenositi ravnotežu s lakta na lakat kada želi dohvati predmet, dok se oslanja na zdjelicu i koljeno na suprotnoj strani. Predmete odmah stavlja u usta.
U položaju na leđima prati pogledom predmet ispred sebe i pokušava ga dohvatiti. Drži ruke u srednjoj liniji, gleda ih i igra se s njima. Igračke hvata od sredine tijela prema van, ne može prijeći sredinu tijela
Stavlja igračke u usta, što ukazuje na prisutnost koordinacije ruka-usta. Dolazi do kontakta prstiju stopala u srednjoj liniji.
U dobi od četiri mjeseca dijete počinje gukati (gu, ga), te se glasno smije kada ga se zadirkuje.
Video koji pokazuje tipično i atipično ponašanje djeteta u dobi od 4 mj. Video je orjentacijski, nemojte sami kod kuće ponavljati radnje viđene u videu, samo promotrite svoje dijete ako imate kakvih sumnji i obratite se pedijatru.
5. MJESEC
U položaju na trbuhu dijete se oslanja na poluotvorene šake s poluispruženim rukama u laktu. Ukoliko mu se stavi nešto pod podlakticu, može se okrenuti i ukloniti predmet.
Prisutno je tzv. plivanje, koje karakterizira istovremeno odizanje ruku i nogu od podloge uz balansiranje na trbuščiću i savijanje leđa u luk.
Dolazi do kontakta stopala u srednjoj liniji cijelim tabanom. Prihvaća predmet u medijalnoj liniji cijelim dlanom te stavlja u usta sve što mu je nadohvat.
Igračke premješta s ruke u ruku.
Rukama dodiruje genitalije i koljena, te tako proširuje sliku o sebi.Prebacuje težinu tijela u stranu, te tako hvata igračke.
Sjedi uz pridržavanje, pri čemu su leđa okrugla u donjem dijelu, a s punih pet mjeseci održi se na trenutak u sjedećem stavu i bez pridržavanja, uz oslonac na ispružene ruke.
6. MJESEC
U položaju na leđima dijete samo odiže glavu od podloge i pruža ruke prema majci te hvata svoja stopala i stavlja ih u usta. Ciljano hvata ponuđenu igračku i prebacuje iz ruke u ruku. Ako mu se pruži druga kocka dok već jednu drži u ruci, ono će je ispustiti i tek tada prihvatiti drugu.
Podiže se na dlanove, oslonac je gotovo na bedrima.
U položaju na trbuhu oslanja se na potpuno ispružene ruke, dok noge odiže od podloge. Dijete se samo iz položaja na trbuhu okreće u položaj na leđa. Okreće se na trbuh bez zabacivanja glavice.
Rukama dohvaća i stopala - razvija se koordinacija oko-ruka-noga.
Igračke drži s obje ruke.
Sjedi samo nekoliko minuta uz lagani naslon, leđa drži uspravno te se podupire rukama. U sjedećem položaju oslanja se na ispružene šakice (kao prednja obrambena reakcija i ne smatra se sjedenjem!).
U dobi od šest mjeseci dijete razlikuje poznate od nepoznatih osoba.
Video koji pokazuje tipično i atipično ponašanje djeteta u dobi od 6 mj. Video je orjentacijski, nemojte sami kod kuće ponavljati radnje viđene u videu, samo promotrite svoje dijete ako imate kakvih sumnji i obratite se pedijatru.
7. MJESEC
Sa sedam mjeseci dijete se okreće iz položaja na leđima u položaj na trbuh i obrnuto. U položaju na trbuhu prenosi težinu na jednu ruku dok je druga slobodna za hvatanje).
U položaju na leđima igra se vlastitim stopalima Dohvaćeno stopalo dijete počinje stavljati u usta - koordinacija oko-ruka-noga-usta.
Razvoj pincetnog hvata (prvo palac i kažiprst, a onda i drugi prsti).
Igračke hvata prstima i ispruženim palcem bez dodirivanja dlana. Ako mu se pruži druga kocka dok već jednu drži prihvatit će je i držati obje.
U dobi od sedam mjeseci dijete ponavlja slogove kao da, ba, ka, mm, te se veseli igri skidanja marame s lica.
8. MJESEC
S osam mjeseci dijete samostalno sjedi s uspravnim leđima (ukoliko ga se posjedne). Prilikom narušavanja ravnoteže dočeka se na ruku one strane prema kojoj se naginje uz otvorenu šaku.
Veseli se gledati u ogledalo i promatrati što roditelji rade te voli igru skrivača iza namještaja. U ovoj dobi dijete počinje puzati potrbuške. Pojavljuje se puzanje na laktovima, tzv. vojničko puzanje. Dijete može tako propuzati kratku udaljenost. To nije "pravo" puzanje.
U dobi od osam mjeseci počinje faza brbljanja jer dijete povezuje i kombinira dvoglase ba-ba, da-da, tako da bake i djedovi često s ponosom ističu kako je dijete prvo njih zvalo.
9. MJESEC
U dobi od devet mjeseci dijete se ljulja na dlanovima i koljenima te počinje puzati u četveronožnom položaju s guzom na petama.
Kralješnica na početku može biti malo savinuta, a stopala su pod pravim kutom u odnosu na podlogu.
Kažiprstom pokazuje što ga zanima te hvata tzv. hvatom pincete.Svi prsti savijeni pri hvatanju predmeta.
U svaku ruku uzima kocku i njome udara po podu.Dodaje igračku drugoj osobi
U stojećem stavu, ako ga se pridržava za ruke, stoji čvrsto cijelim stopalima.
Dijete je u mogućnosti samostalno se posjesti i sada tek možemo govoriti o sjedenju. Posjeda se bilo iz četveronožnog stava, bilo iz stava vrtnog patuljka. Na početku je kralješnica lagano zaobljena, a noge ne može ispružiti u potpunosti. Ruke može ispružiti na stranu i tako se braniti od pada, što se naziva postranična obrambena reakcija.
10. MJESEC
S deset mjeseci dijete puže na dlanovima i koljenima uz recipročnu koordinaciju. Puzanje je sada u potpunosti razvijeno. Kralješnica je idealno ispružena, potkoljenice paralelne, a stopalo prati liniju potkoljenica. Dijete je svakim danom sve brže i brže.
Stoji uz pridržavanje za ogradu krevetića.
Namjerno ispušta predmete na pod i čeka da ih majka podigne. Ispušta predmet da bi uzeo zanimljiviji.
U potpunosti je razvijeno samostalno sjedenje. Kralješnica je u potpunosti ispružena, baš kao i noge. Sjedi održavajući ravnotežu bez pomoći ruku kojima se sada može slobodno igrati, a okretanjem tijela stvara veće mogućnosti za aktivnosti ruku. Brani se od pada prema natrag pružajući ruke prema straga (stražnja obrambena reakcija).
Razvoj fine motorike ide dalje. Hvat s dva prsta napreduje tako da su sada svi prsti savinuti u svim zglobovima.
U dobi od deset mjeseci dijete izgovara prvu riječ sa značenjem (mama, tata).
11. MJESEC
S jedanaest mjeseci dijete se samostalno podiže u stojeći položaj pridržavanjem za namještaj jednom rukom, dok drugom poseže za predmetom na podu. Oslanja se šakama i stopalima na podlogu, tzv. „medvjeđi hod“.
Naizmjenično korača na mjestu i postranično uz pridržavanje.
Pruža bliskoj osobi predmet kada ga se poziva te stavlja kockice u kutiju.
Na zabranu reagira prekidom aktivnosti.
Igra se s loptom.
Ubacuje predmete u adekvatne rupe, igračke s oblicima.
12. MJESEC
U dobi od dvanaest mjeseci dijete korača prema naprijed uz pridržavanje za jednu ruku, ali ako želi brzo stići do cilja spušta se u četveronožni položaj i za tren otpuzi u željenom pravcu.Pojava prvih samostalnih koraka.
Slaže toranj od 2-3 kocke.
Pomaže svojim pokretima pri kupanju i oblačenju.
Ubacuje i izbacuje predmete iz posude
Sakuplja sitne mrvice sa stola tzv.hvatom kliješta).
Na upit stavit će predmet koji drži u ruci u majčinu ruku.
U prosjeku, dijete s dvanaest mjeseci govori tri riječi sa značenjem što označava početak govora.
izvor
Napominjem-svako je dijete specifično i razvija se na sebi svojstven način.
Osobitu pozornost posvetite početku ovoga posta, činjenici da je svako dijete drugačije i da svako odstupanje nije razlog za brigu.
Važno je zapamtiti sljedeće:
Nekada se smatralo da dijete u uzrastu od 6 mjeseci treba sjediti, te da je potrebno pasivno posjedati dijete uz obavezno podupiranje.
Ne uzimajući u obzir normalne faze u razvoju kretanja, ne poštujući prirodne nagone za kretanjem i zakone razvojne kineziologije, nanosi se ogromna šteta djetetu i njegovom zdravlju. Prerano pasivno postavljanje u sjedeći položaj naročito veliku opasnost predstavlja za djecu sa smetnjama u motoričkom razvoju, jer se svako patološko držanje pogoršava u vertikalnom položaju.
U uzrastu od petog do devetog mjeseca, zdravo dijete u položaju na leđima stalno drži noge podignute od podloge, flektirane u kukovima, hvata ih rukama, s tendencijom da stopalo dosegne ustima.
Podižući noge prema glavi dojenče zapravo priprema lumbalni segment kralježnog stupa za buduće sjedenje. Pri ovome dolazi do istezanja lumbalnog segmenta, tj. međusobnog udaljavanja lumbalnih pršljenova, što je veoma važno i poželjno za razvoj kralježnog stupa.
U ovom periodu roditelji čine veliku grešku: pasivnim postavljanjem djeteta u sjedeći stav, dolazi do sabijanja lumbalnog segmenta što je nepoželjno i može biti štetno. Kod dojenčeta od šest mjeseci koje sjedi s podupiranjem može se čak uočiti i deformacija u predjelu L2–L5, kao i fleksija trupa prema naprijed. Oslonac je smanjen i sveden na svega 30% od potrebnog, dijete je nestabilno, nesigurno. Sva njegova pažnja usmjerena je na održanje ravnoteže, a koordinirana igra rukama jako otežana.
S obzirom da u ovom uzrastu nije razvijena bočna zaštitna ekstenzija, dijete lako gubi ravnotežu i pada u stranu ili prema naprijed.
Pasivno posjedanje ne koristi ničemu, a može biti štetno za lumbalni segment kralježnice (sabijanje), dovodi do destabilizacije djeteta zbog smanjenja površine oslonca za oko 70%, kao i do usporenog razvoja funkcije hvatanja.
Primjer normalnog posjedanja djeteta u uzrastu od 10 mjeseci: iz četvoronožnog položaja (oslonac: šaka-koljeno)
1) podmetanjem noge ispod sjedalnog područja
2) dijete lako prelazi prvo u kosi sjedeći
3) a iz njega u pravi sjedeći položaj
4) kada sjedi s potpunom ekstenzijom kičmenog stuba, potpuno je stabilno i može dobro koristiti ruke za hvatanje predmeta. Iz ovakvog sjedećeg položaja dijete se potpuno samostalno i neovisno od tuđe pomoći može vrati u četvoronožni položaj iz koga će opet lako prijeći u sjedeći. Dakle, dok dijete ne usvoji oslonac “šaka - koljeno” neće se moći samo posjesti; 90% djece izvodi ovaj transfer između devetog i jedanaestog mjeseca.
Posebno treba ukazati na povremeni problem koji se javlja kada se ultra-zvučni pregled kukova radi kasnije. Naime, konstatacija: “Kukovi su dobri, dijete može sjediti” potpuno je neopravdana iz jednostavnog razloga što nitko, pa ni dijete ne sjedi na kukovima, već na glutealnoj regiji gdje glavno opterećenje trpi lumbalni segment kralježnice, a ne zglob kuka.
Upotreba pomagala (nosiljke, ljuljačke, skakalice, hodalice)
Uz pretpostavku da će osigurati udobnost i poboljšati razvoj djeteta, napravljene su ležaljke--ljuljačke(viperi, op.krumpir). U ovakvim ležaljkama zbog kosog položaja leđa, dojenče se dovodi u pasivan sjedeći stav. Pri tome je onemogućeno normalno premještanje težine tijela prema glavi, kao što je to slučaj kada dijete leži na leđima normalno, već se vrši pritisak na kralježni stup. Tako dolazi do sabijanja lumbalnog segmenta kralježnice, što može imati štetne posljedice.
Ljuljačke nepovoljno djeluju i na razvoj kretanja nogu, jer onemogućuju fleksiju u kukovima i koljenima, kao i pomicanje stopala prema licu. Stječe se navika da noge budu ekstendirane, što je u prvim mesecima nepoželjno i štetno.
Pod pretpostavkom da dijete treba naučiti hodati u vertikalnom položaju, upotrebljavaju se razna pomagala tipa skakalica, hodalica isl, čime se djeci uskraćuju normalne faze u razvoju kretanja kao što su ustajanje iz četvoronožnog i puzećeg položaja, održavanje ravnoteže, prohodavanje u stranu.
U hodalici dijete zauzima potpuno neprirodan stav gdje je glava zabačena otraga, ruke podignute uvis, ramena retrahirana. Posebno štetan efekt hodalica ima na razvoj stopala jer provocira equinus položaj stopala i kasnije naviku hodanja na prstima.
Motorički razvoj zdravog djeteta odvija se potpuno spontano, prema prirodnim zakonima kretanja. Kardinalne motoričke funkcije kao što su bočni transferi, sjedenje, puzanje i hod, zavise od zrelosti centralnog živčanog sustava i lokomotornog aparata, posebno kralježnog stupa, a ne od zainteresiranosti roditelja i liječnika da ubrzaju ovaj razvoj.
Svaki pokušaj učenja djeteta ovim radnjama, zapravo je ometanje razvoja kretanja. Dijete će se podići onda kada je u ležećem položaju vježbanjem stvorilo uvjete za vertikalizaciju.
U svakom slučaju, ne treba učiti dijete sjediti ili hodati, posebno ne treba koristiti pomagala tipa hodalica, skakalica i sl. jer se nametanjem položaja i ovakvim spravama djetetu uskraćuju važne razvojne faze.
Za razvoj kretanja djeci nisu potrebna nikakva pomagala. Pomagala suzbijaju kod dece njihov prirodni nagon za kretanjem, ometaju razvoj kretanja i mogu imati štetne posljedice, npr. equinus stopala, deformitete stopala i kralježnice i sl.
Izvor: Acta Medica Medianae 2005, Vol. 44 Ometanje normalnog motornog razvoja u prvoj godini života 3
Klinika za fizikalnu medicinu, rehabilitaciju i protetiku Kliničkog
centra u Nišu
Kontakt: Lidija Dimitrijević
Klinika za fizikalnu medicinu, rehabilitaciju i protetiku Kliničkog
centra
izvor 1, izvor 2