Sada je: 28 ožu 2024, 13:10.

Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

Ovdje možete pitati sve što vas zanima u vezi odgoja i roditeljstva, neovisno o dobi djeteta, ali i podijeliti svoja iskustva i razmišljanja s drugim mamama.

Moderatori/ce: latica, Crazy Daisy

Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la TanjaMT » 21 svi 2008, 21:05

imge, hvala na ideji i tekstovima koji su inicirali diskusije na ovu temu :proljece

KAKO PRIPREMITI DIJETE ZA SKOLU

Polazak u školu predstavlja veliku promjenu u životu djeteta i njegove obitelji. Dijete se mora prilagoditi novim pravilima ponašanja; sjediti na jednom mjestu duže vrijeme, pratiti aktivnost do kraja, doći na početak nastave, a njegova sposobnost učenja i izvršavanja zadataka stalno se procjenjuju. Također, to je prva provjera djetetovih socijalnih, emocionalnih, intelektualnih i drugih sposobnosti.
Kako bi dijete moglo udovoljiti novim zahtjevima treba biti psihofizički zrelo za polazak u školu. Kronološka dob kao jedini kriterij uspješnog starta đaka-prvaka pokazao se nedovoljno pouzdanim. Pored razvijenih intelektualnih sposobnosti: pamćenja, rezoniranja i koncentracije ,potrebno je da posjeduje neke vještine i znanja, a također i određeni stupanj socio-emocionalne zrelosti.

Sposobnosti i vještine koje dijete treba posjedovati pri upisu u školu
Grafomotoričke vještine
• Posjeduje fleksibilnost šake i prstiju, pravilno drži olovku, linija mu je jasna, adekvatnog pritiska
• Po uzorku zna povlačiti linije od crte do crte, od točke do točke , ravne kružne i valovite linije
• Zna precrtati geometrijske likove: kvadrat, trokut, romb
• Zna napisati svoje ime velikim tiskanim slovima

Prostorni odnosi
• Razumije prostorne odnose: gore, dolje, ispred, iza, na, u, ispod, iznad
• Usvojilo je: orijentaciju na:
- tijelu (desna/lijeva ruka, desna/lijeva noga, desno/lijevo oko)
- u prostoru (što je desno od njega, a što lijevo, zna odrediti smjer kretanja)
- na papiru (što je na desnoj strani papira, a što na lijevoj)

Vremenski odnosi
• Razumije vremenske odnose: prije, poslije, jutro, podne, večer, prije podne, poslije podne
• Poželjno je da poznaje dane u tjednu, te snalaženje na satu (puni sat)

Numeričko poimanje
• Broji mehanički barem do 20, uz pokazivanje do 13
• Snalazi se u pojmovima više, manje, oduzmi, dodaj
• Razumije pojam skupa:
- što sve spada u neki skup, a što ne (klasifikacije po obliku, veličini, težini, boji)
- uspoređuje dva skupa (gdje ima više, a gdje manje)
- zna da se dodavanjem skup povećava, a oduzimanjem smanjuje
• U skupu od 10 elemenata zna rezultat dodavanja za jedan i oduzimanja za jedan uz pokazivanje
• Povezuje brojku uz količinu (npr. brojka 9=9 elemenata)
• Mjereći može usporediti koji su predmeti duži, veći, širi

Boje
• Prepoznaje i imenuje boje: žuta, zelena, crvena, plava, bijela, crna, smeđa, narančasta, ljubičasta

Govor i rječnik
• Pravilno izgovara sve glasove (dozvoljeno je umekšano izgovaranje nekih glasova zbog ispadanja mliječnih zubi)
• Pravilno se gramatički izražava (koristi množinu, jedninu, zamjenice, govori pravilno u rodu i padežu)
• Zna verbalno definirati jednostavne pojmove (npr. što je stolica? U definiciji spominje čemu stolica služi, kakvog je oblika, od čega je napravljena i sl.)
• Zna verbalno iskazati po čemu su neke stvari, bića, pojave slični, a po čemu su različiti
(npr. po čemu su slični muha i leptir?)
• Zna prepričati kraći događaj ili priču u pravilnom slijedu: uvod, tijek, završetak

Predčitalačke vještine
• Može rastaviti poznate riječi na slogove
• Prepoznaje i imenuje s kojim glasom počinje i s kojim glasom završava riječ
• Zna imenovati riječi na zadani glas (igra “na slovo na slovo)
• Zna prepoznati da li je zadani glas na početku riječi, na kraju ili u sredini
• Zna rastaviti jednostavne riječi na glasove
• Od pojedinih glasova zna sastaviti jednostavnu riječ (npr. M-A-M-A, O-K-O i sl.)
• Prepoznaje simbole slova i brojki

Koncentracija
• Na zadatku se može zadržati 15-20 minuta, dok trajanje igre može biti i 60 minuta uz kratke otklone pažnje

Samostalnost
• U brizi za sebe: zna se sam odjenuti, obuti i vezati cipele, samostalan je pri jelu i u korištenju WC-a
• Snalaženje u saobraćaju: poznaje pojmove: semafor, zebra, kolnik, pločnik, poznaje osnovna pravila ponašanja u saobraćaju
• Snalaženje u komunikaciji s drugima: poznaje i koristi običaje kod pozdravljanja,
poznaje pravila ponašanja na ulici, u trgovini, kada je to potrebno, zna kako i od koga može zatražiti pomoć
• Radne navike: ima sitna kućna zaduženja

Socioemocionalna zrelost
• Sposoban je u velikoj mjeri kontrolirati svoje emocije, a ne da emocije kontroliraju ponašanje
• Sposoban je za odgađanje zadovoljstva kako bi postigao cilj (riješio zadatak do kraja)
• Sposoban je za suradnju s drugima (dogovor, kompromis)
• Konflikte pokušava riješiti na socijalno prihvatljiv način
• Motiviran je za sudjelovanje u društvenim igrama (lota, memori, čovječe ne ljuti se i sl.), poštuje pravila igre
• Pokazuje interes za igre na papiru, motiviran je za dobar uradak
• Ima razvijen osjećaj sigurnosti i samopouzdanja

Da li je potrebno dijete učiti čitati i pisati prije polaska u školu? NE
Zato što:
• Dijete koje ima dobro razvijene grafomotoričke vještine brzo će naučiti pisati slova
• Dijete koje nauči pisati slova prije škole, može ih naučiti pisati na neispravan način,
što će mu otežati usvajanje vještine pisanja u školi
• Dijete koje ima dobro razvijene predčitalačke vještine, brzo će i bez napora usvojiti
vještinu čitanja
• Prvih dana u školi, dok će druga djeca usvajati vještine čitanja i pisanja, takvom će
djetetu biti dosadno. neće usvajati radne navike učenja kao druga djeca. To će mu predstavljati problem kada nastupi usvajanje gradiva koje mu nije od ranije poznato
• Važnije od usvojenosti vještine čitanja i pisanja je da dijete bude psihofizički zrelo
prema opisanim kriterijima

Priprema djeteta pred sam polazak u školu
• Obavijestiti dijete na vrijeme o promjenama u njegovom životu koje će se dogoditi kada krene u školu. (npr. dio dana će ostajati sam u kući, samo će kontrolirati izvršavanje nekih zadatak – zaključavanje stana pri odlasku u školu i sl.)
• Uputiti dijete na osobe koje mu mogu pomoći u slučaju potrebe dok je samo kod kuće
• Privikavati dijete tijekom ljeta na situacije u kojima će trebati pokazati oprez
• Uputiti ga kako se dolazi do škole, upozoriti na opasna mjesta (npr. prijelazi preko ceste)
• Osigurati radni prostor u stanu (pisaći stol) koji je uvijek isti i samo djetetov, koji ono može urediti prema svojem izboru, ali tako da na stolu ne bude puno sadržaja koji će mu odvlačiti pažnju.
• Zajedno s djetetom obaviti kupnju školske torbe i školskog pribora, kupnju obaviti u ugodnoj atmosferi
• Poticati pozitivne stavove djeteta prema školi i učenju

Preporučamo pročitati:
M. Čudina Obradović: Igrom do čitanja, Zagreb. Šk. knjiga
M. Čudina Obradović: Matematika prije škole, Zagreb, Šk. knjiga
M. Čudina Obradović: Čitanje prije škole, Zagreb, Šk. knjiga
M. Peteh: Svako slovo nešto novo,
E. Slunjski: Kad djeca pišu, broje, računaju..., Varaždin, Stanek

Radni listovi, časopisi, CD za djecu:
S. Philipps: Predvježbe pisanja – Igre olovkom, Jastrebarsko, Slap
V. Hrvoj, K. Puškarić: Pokaži što znaš, Zagreb, FoMa
V. Hrvoj, K. Puškarić; Pokušaj nešto novo, Zagreb, FoMa
V. Orehovec: Vježbe grafomotorike i opažanja, Zagreb, FoMa
K. Ardalić, D. Varićak: Priprema za školu, Zagreb,
E. Slunjski: Kad djeca pišu, broje, računaju..., Varaždin, Stanek
J. Žderić: Brojanka, Istraživanka, Crtanka, Promatranka, Čitanka, Zagreb, Profil

CD:
• Sunčica među slovima
• Sunčica među brojevima
• Sunčica u prirodi

http://razvojdjece.crolink.net/katalog.asp?grupa=3
Avatar
TanjaMT
kile su mi ko bitcoin
 
Postovi: 5236
Pridružen/a: 16 ruj 2005, 22:01
Lokacija: uvijek ista

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la TanjaMT » 21 svi 2008, 21:11

RAZVOJ PREDČITALAČKIH VJEŠTINA

tekst objavljen na Rodi:
http://www.roda.hr/tekstovi.php?TekstID=7&Tekst2ID=&Show=1954

Mogu li roditelji pomoći maloj djeci da jednog dana nauče čitati? DA!

Roditelji su prvi učitelji svojoj djeci i mogu podržati razvoj jezičnih sposobnosti svog djeteta tako da ono, kako raste, razvija dobre vještine čitanja i užitak u čitanju.
Učenje čitanja je vještina koja se dugo razvija i počinje još dok su djeca vrlo mala.
Odgovarajući na komunikaciju svog djeteta, roditelji pomažu izgradnji djetetovih jezičnih sposobnosti. Čim djeca čuju jezik, počelo je njihovo usmjeravanje ka pismenosti.
Istraživanja pokazuju da djeca koja tijekom prvih godina života čuju mnogo riječi i koja su aktivno uključena u komunikaciju imaju bolje rezultate na testovima znanja i vještina u osnovnoj školi nego djeca koja nisu bila tako bogato izložena jeziku.

Za manju djecu ( 3 – 4 g.)
Razgovarajte s djetetom dok ga hranite, kupate ili presvlačite
Kada govorite svome djetetu tijekom dana, stvarno mu dajete dvostruku nagradu – učite ga jeziku i dajete mu na znanje da je ono važna osoba za komunikaciju!
Govorite ili pjevajte jednostavne pjesmice
Vrlo važan dio razvoja pismenosti je mogućnost predviđanja «što dolazi sljedeće» koja se razvija upravo kroz učenje pjesmica i brojalica
Ponudite djetetu slikovnice
Čitanje slikovnica daje djetetu rani pristup književnosti, mogućnost doživljavanja čitanja kao pozitivnog iskustva te stjecanje novih iskustava.

Za nešto veću djecu ( 4 - 5 g.)
Uz pomoć knjiga učimo pitati i odgovarati
Čitajući s djecom, roditelji mogu postavljati brojna pitanja koja će djeci pomoći da usvoje nešto novo, nauče ponešto o uzrocima i posljedicama te razviju vještine razvrstavanja i organiziranja
Komentirajte stvari koje se događaju oko Vašeg djeteta tijekom cijelog dana
Odrasli pomažu djeci da obrade događaje oko njih tako da komentiraju: «Pitam se tko ovdje živi?», «Što nam ovaj znak kaže, što moramo učiniti?», «Zašto je ovo mokro?»
Ohrabrite dijete na crtanje bojicama, olovkama…
Djeca postupno razvijaju vještine fine motorike koje su im nužne za držanje i uporabu pribora za pisanje. Kako je pisanje dio iskustva pismenosti, iskustvo nadziranih aktivnosti pisanja i crtanja nije samo važno, već i zabavno, jer djeca izgrađuju pristup «ja to radim sam/a!»

Za predškolce ( 6 g.)
Stvorite okružje bogato tiskanim materijalima : igrajte se slovima pokazujući ih na prometnim znakovima, oglasnim pločama, u novinama, oznakama na vratima…
Tražite pomoć djece u pisanju popisa namirnica
Igrajte se igrama kao što su « Slovo na slovo» ili spontano imenujući predmete u svojoj okolini( « Idemo potražiti slovo B»)
Iskoristite odlazak u kupovinu – potraga za određenim namirnicama ili proizvodima određenih proizvođača stvara prilike da djeca nauče «čitati» pakiranja i različite natpise
Iskoristite pripremanje obroka – «čitanje» recepata, napisanog ili nacrtanog pomaže predškolcu naučiti orijentaciju slijeva nadesno koja je važna za iskustvo čitanja; djeca povezuju pisani jezik s naputka za pripremu jela s pravim namirnicama što im pomaže da shvate vezu pisanog materijala i objekta koje pismo predstavlja


TREBA LI MOJE DIJETE ZNATI ČITATI DO POLASKA U ŠKOLU?

Vaše dijete zaista ne treba znati čitati prije polaska u školu ALI bi trebalo imati usvojene neke predvještine potrebne za početno čitanje i pisanje:
-slušno uočavanje i razlikovanje glasova( slova ) unutar riječi
-slušno uočavanje početnog i završnog glasa u riječima ( glasovna analiza)
-prepoznavanje pojedinačno prezentiranih glasova i spajanje u riječ ( glasovna sinteza)
-povezivanje pojma glasa i slova
-praćenje glasova u slijedu i njihovo reproduciranje( ponavljanje na zahtjev)
-slušno-govorna memorija ( pamćenje riječi u slijedu-pjesmice, brojalice…)
-vizualna percepcija ( uočavanje različitih oblika i mogućnost reprodukcije)
Prisutnost ovih vještina vrlo je važna jer stvara temelje za usvajanje složenog procesa kao što je čitanje.
Dijete u dobi od 6.g. sve navedene vještine spontano usvaja i većina djece nema teškoća s učenjem početnog čitanja i pisanja. Ukoliko primijetite da Vaše dijete sporije savladava navedene vještine te ne pokazuje «interes» za slova i brojke, navodimo Vam nekoliko primjera vježbi koje ćete moći primjenjivati kod kuće igrajući se sa slovima i pripremajući se za početak škole…

Igre slušanja

Pronađi slovo!
Roditelji čitaju niz riječi uz prethodni dogovor o slovu koje će se tražiti. Svaki put kada dijete čuje zadano slovo treba pljesnuti, dignuti ruku ili signalizirati na neki drugi način. U početku birajte slova koja se lako slušno uočavaju ( R, Š, Ž, Č , S, Z, L…). Riječi izgovarajte bez naglašavanja osim ako primijetite da dijete ne uočava glasove.
npr. Pažljivo slušaj riječi koje ti govorim, pljesni svaki put kada čuješ slovo Š u riječima! ( šal, šuma, sunce, koš, kišobran, torba, riba, trešnja)

Koje se slovo pojavilo najviše puta?
Roditelji čitaju niz riječi s tim da se učestalo ponavljaju riječi koje imaju zajedničko početno slovo. Dijete treba uočiti da se baš to zadano slovo pojavilo najviše puta.
Npr. riba, ruka, noga, ruža, ris, lav, reket, riža, rep, sunce, ravnalo, račun, rijeka…( dijete treba uočiti prisutnost glasa R u riječima)

Pronađi isto!
Kada kažem rak-lak/saša-šaša/ruka-luka/sok-sok/lula-lula, je li to što sam rekla-o bilo isto ili različito?

Igra uočavanja početnog glasa u riječima
Koje prvo slovo čuješ kada kažem: aaauto, šššššuma, ssssir, mmmmiš ( ukoliko dijete ne uoči odmah početni glas, roditelji ponavljaju još jednom riječ uz naglašavanje 1.glasa )
Kartice sa slovima – roditelji i dijete izvlače po jednu karticu, svatko mora smisliti riječ koja počinje odabranim slovom ( S-sir, Š-šal…)
Papirići sa zadanim slovima koje dijete treba nalijepiti na predmete u svojoj okolini čiji naziv počinje zadanim slovom

Igra uočavanja završnog glasa u riječima
Koje zadnje slovo čuješ u riječima
kada kažem sirrr, miššš, nosss, okooo…
Pronađi slovo!
Kada kažem RAK, zadnje slovo je___; Pronađimo koja još riječ završava tim slovom! Kada kažem jastuk i auto, čuješ li negdje slovo K na kraju?

Igre povezivanja glasova u riječi
Što čuješ kada kažem R-A-K, M-I-Š,
N-O-S, O-K-O, N-O-G-A, A-U-T-O, K-U-Ć-A, O-B-L-A-K, J-A-B-U-K-A ( broj slova koja ćete prezentirati djeci prilagodite mogućnostima djeteta - počnite s jednostavnijim riječima )



ŠTO AKO MOJE DIJETE...

Ne izgovara pravilno glasove materinjeg jezika
dijete od tri do tri i pol godine trebalo bi pravilno izgovarati sljedeće glasove: p, b, t, d, k, g, m, n, j, f, v, h, l, a, e, i, o, u. Glasovi s, z, c trebali bi biti pravilno izgovarani sa četiri i pol godine, a glasovi č, ž, š, dž, đ, s pet i pol godina. Pravilan izgovor glasa r trebao bi biti s četiri godine , kao i izgovor glasova lj i nj. Ukoliko nepravilan izgovor glasova potraje i nakon navedenih dobnih granica, svakako potražite pomoć logopeda.
Obratite pažnju i na način izgovora glasova.Npr. glas r i kod trogodišnjaka zahtijeva logopedsku terapiju ukoliko je izgovaran kao “francusko r” ili pak podsjeća na “njemačko r”.

Zaostaje u govorno-jezičnom razvoju
dijete oko 10. do 15.mjeseca počinje izgovarati svoje prve riječi sa značenjem;roditelji prepoznaju kome se dijete obraća i što traži od njih . Svakim novim danom djetetov rječnik se bogati novim riječima. Kod svojeg dvogodišnjaka možete provjeriti:
- Koristi li u govoru više od 10 riječi( ne moraju biti iz govora okoline)
- Može li pokazati dijelove na lutki ( 3-5) kada to od njega tražite-npr.”gdje je nos?”, “ pokaži bebinu ruku!”
- Oponaša li glasanje barem 1 životinje ili vozila ( npr.” Kako ide auto?”; “ A koka?”i sl.)Pretpostavlja se naravno da smo ga učili kroz igru oponašati različita glasanja
- Pokazuje li sliku koju imenujemo(npr.” Gdje je medo?) iz poznatih slikovnica
- Koristi li u govoru negaciju(npr.kada nečega nema ili nešto ne želi, dijete govori “nema”, “ne”, “neće”)
- Povezuje li dvije riječi

Ukoliko Vaše dijete od dvije godine ne govori ili izgovara tek nekoliko loše artikuliranih riječi,obratite pažnju na razumijevanje govora osoba koje ga okružuju. Ono će izostati ukoliko postoje teža oštećenja sluha, mentalna retardacija, oštećenja kore velikog mozga. Razumije li dijete veći broj jednostavnih verbalnih naloga ( “ Daj mi žlicu”, “odnesi kocku u kutiju”, “pokaži gdje je mama”),pokazuje li dijelove tijela kada se to od njega traži, tada vjerojatno nema teškoća u recepciji govora I ekpresivna strana govora će se uskoro razviti.

Kod trogodišnjeg djeteta možete provjeriti:
- imenuje li nekoliko desetaka predmeta(bića)iz najbliže okoline
- imenuje li radnju na slikama
- ponavlja li za Vama dvije srednje duge riječi (ili broja); npr.jak – kosa, nula – pet. Dijete ne mora znati značenje tih riječi niti ih ispravno izgovoriti.
- Imenuje li jednu boju
- Koristiti li dvočlane i tročlane iskaze u govoru (kombinacije 2 ili 3 riječi)
Svako odstupanje od ovih normi ne mora značiti patologiju. Ukoliko primjetite da Vaše dijete jače odstupa od navedenog, svakako potražite savjet logopeda.

Ponavlja početni glas ili slog u riječi, radi zastoje tijekom govora...
ovi i još neki simptomi najčešće upućuju na mucanje kao poremećaj tečnosti govora. Važno ga je na vrijeme prepoznati I potražiti pomoć logopeda. Ukoliko se radi o mlađoj djeci, tada to mogu biti razvojne netečnosti koje će vjerojatno proći same od sebe, a roditelji će dobiti savjete kako pratiti govor djeteta kod kuće.

Ima teškoća u svladavanju čitanja i pisanja
veliki broj djece 1.razreda ima teškoće u svladavanju vještina čitanja i pisanja, međutim kako dijete napreduje tako i te početne teškoće nestaju.Roditelji se trebaju zabrinuti ukoliko dijete i u trećem razredu sporo čita, teško povezuje glasove/slogove u riječ, zamjenjuje glasove i/ili slogove unutar riječi, pogađa riječi ( mračni-mačka, dobar-obad), vraća se na već pročitani red ili pak ima teško čitljiv i neuredan rukopis, zamjenjuje slova slična po obliku ili zvučnosti ( b-d, m-n, a-e, d-t),izmjenjuje redosljed riječi u rečenici,piše slova i brojke “naopačke”.



PRVI KORACI PREMA ČITANJU I PISANJU

Već od najranije dobi možete dijete početi uvoditi u svijet knjiga kroz listanje i čitanje priča i bajki. Na taj način omogućujete djetetu razvijanje jezičnih vještina, slušne pažnje i govorne memorije te vizualne percepcije - svega onog što će mu kasnije trebati pri samom učenju čitanja i pisanja. Navodimo Vam primjere igara koje možete igrati s djecom kod kuće i uživati u zanimljivom svijetu slova..

Igre koje razvijaju slušanje

Što je to?
Dijete sjedi okrenuto leđima roditelju koji proizvodi zvukove i šumove različitim predmetima ( prije same igre dijete treba upoznati sa zvukovima koje predmeti mogu proizvesti). Dijete treba pogoditi o kojem je predmetu bila riječ – zvončić, gužvanje papirnate vrećice, sat koji kuca, zatvaranje knjige, limenka koja pada na pod...
Pokvareni telefon
Roditelji i djeca sjede u krugu. Roditelj jednom djetetu šapne riječ koju dijete treba prenijeti tj. šapnuti drugom sudioniku igre i tako dalje dok riječ ne «doputuje»do zadnje osobe u lancu koja treba riječ izgovoriti na glas. Važno je da se riječ ne ponavlja kada se prenosi tj.šapće ( promatramo govornu pažnju)

Igre koje razvijaju jezične vještine

Leti, leti
Roditelj govori: « Leti, leti, leti...ptica», «Leti, leti...pas» itd. Dijete svaki put digne ruku kada uoči da izgovoreni pojam zaista leti. U početku izgovarajte nešto sporijim tempom koji kasnije ubrzajte, Igru možete učiniti težom tako da i Vi dignete ruku neovisno o tome da li nešto što ste imenovali leti ili ne
Zapamti riječi
Uzmite sličice «Memory» ili «Loto», imenujte 4-5 predmeta ( kasnije možete i više)ko dijete treba zapamtiti i ponoviti za Vama u istom redoslijedu te staviti na stol sličice imenovanih predmeta. Dobro je da i dijete Vama zadaje riječi koje ćete pamtiti. Ukoliko netko zaboravi riječ, gubi odgovarajuću sličicu. Pobjeđuje igrač sa najviše sličica.
Slovo na slovo u rimi
Nalazite riječi koje se rimuju sa zadanom. Npr. «Tražim, tražim nešto što se rimuje sa čaša.» Pustite mašti na volju u izmišljanju rima, nevažno ako riječ nema značenje

Igre sa slovima

- «Memory» kartice sa otisnutim slovima pomoću kojih uvodite dijete u svijet slova tako da traži 2 ista slova.
- «Slovo na Slovo..» – uzmite sličice predmeta/životinja koje sve počinju istim slovom. Dijete treba slušati što mu govorite i pokušati zaključiti koje se slovo pojavilo najviše puta.
- Šivanje - Nacrtajte djetetu na tvrđem papiru/kartonu deblje otisnuta slova. Prateći oblik slova probušite rupice. Pomoću velike igle, dijete neka «šiva»slova provlačeći vunu ili deblji konac kroz rupce ali u smjeru kojim se slova pišu
- Košara -uzmite košaru ili vrećicu sa različitim predmetima. Ispred djeteta su slova( memory kartice ili ih možete sami načiniti). Izvlačeći predmete iz košare, dijete ih treba upariti s odgovarajućim slovom.


http://www.rivrtici.hr/_html/radovi/pdf/poticanje%20razvoja%20predcitalaskih%20vjestina%20kod%20predskolske%20djece.pdf
Avatar
TanjaMT
kile su mi ko bitcoin
 
Postovi: 5236
Pridružen/a: 16 ruj 2005, 22:01
Lokacija: uvijek ista

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la TanjaMT » 21 svi 2008, 21:12

Predmatematičke vještine

Prije nego dijete bude sposobno razumjeti i smisleno primjenjivati matematiku, ono mora ovladati određenim vještinama kao preduvjet za učenje matematike. Te vještine nisu dio matematike kao predmeta, ali su nužne za usvajanje matematičkih koncepata. Potrebno ih je sustavno razvijati u predškolskoj dobi, a zatim i u svim razredima osnovne škole s postupnim povećanjem njihove sofisticiranosti. Za razliku od čitanja pri kojem se razvijaju predčitačke vještine kao preduvjet čitanja, u matematici se osim predmatematičkih usvajaju i pomoćne vještine. Vještina koja je preduvjet za usvajanje radnje prvog stupnja (zbrajanje, oduzimanje), postaje pomoćna u usvajanju radnje drugog stupnja (množenje, dijeljenje) i slično.

Najvažnije predmatematičke i pomoćne vještine su sljedeće:
a) Razvrstavanje podataka i predmeta
Kad dijete vidi mnoštvo predmeta, počinje ih prepoznavati po njihovim obilježjima (kvalitativnim i kvantitativnim). Nakon toga, počinje uopćavati da neki predmeti imaju zajednička obilježja i na taj način počinje razvijati ideju o vrstama i razvrstavanju. Razvrstavanje može biti uzlazno i silazno – počinje od manjeg skupa i stvara veći skup, a u većem skupu stvara niz manjih podskupova. Dva pristupa razvrstavanju od dijelova prema cjelini (ujedinjavanje nekoliko općih dijelova u cjelinu) i od cjeline prema dijelovima (podjela općeg skupa na specifične podskupove). Djeca (i odrasli) s ograničenim iskustvom u razvrstavanju imaju i teškoće s verbalnim problemskim zadacima i složenim zadacima.

b) Uspoređivanje i ujednačavanje predmeta i skupova
To je sposobnost uspoređivanja pronalaženja međuodnosa dvaju skupova. Usvajanje koncepta ujednačavanja počinje od konkretnih zadataka (dijete vidi da jedno dugme ima četiri rupice, daje jednu čašu soka svakom djetetu za stolom ), a postaje apstraktan kad se kasnije radi o pretvaranju razlomka u decimalni broje, o ideji beskonačnog skupa i slično. Kada ima usvojenu ovu vještinu, dijete postaje sposobno pretpostavljati da su skupovi jednaki kada je broj predmeta u svakom skupu isti, da promjena mjesta predmeta u skupu neće promijeniti njihov konačni zbroj i slično.

c) Nizanje i održavanje redoslijeda
Nakon što ovlada vještinom uspoređivanja i pronalaženja međuodnosa predmeta, dijete počinje raspoređivati te predmete u određenom redoslijedu i sastavljati nizove u odnosu na kvalitativna i kvantitativna obilježja predmeta (od manjih prema većim; od svjetlijih prema tamnijim). Kada je dijete u stanju nizati predmete, spremno je za usvajanje koncepta rednih brojeva.

d) Slijeđenje niza uputa od više koraka
Vještinu slijeđenja uputa dijete počinje svladavati u svojem svakodnevnom životu, počevši od međusobno povezanih uputa u nizu koje daju roditelji (idi do vrata, otvori ih, pogledaj u poštanski sandučić), pa do slijeda nepovezanih uputa (spremi knjige, uzmi bilježnicu, sjedni pored mene). Kad nauči slijediti nizove praktičnih uputa, dijete može lako naučiti slijediti i nizove uputa u školskim zadacima kao što su matematičke radnje. Mnoge računske operacije zahtijevaju slijeđenje niza uputa u točno specifičnom redoslijedu, pa dijete mora paziti što radi prvo, drugo itd.

e) Orijentiranje i organiziranje u prostoru
Radi se o sposobnosti uočavanja prostornog položaja predmeta, likova, brojeva i slova u odnosu na druge predmete, likove, brojeve i slova. Proces sazrijevanja prostorne percepcije može se podijeliti na tri faze:

1) razumijevanje prostora u odnosu na vlastito tijelo (lijeva i desna ruke, iznad moje glave) (5-7 godina); dijete koristi svoje tijelo kao jedinu referentnu točku u prostornoj orijentaciji u okolini;
2) razumijevanje prostora u odnosu na suprotnu perspektivu (može odrediti lijevo – desno, ispred – iza na osobi nasuprot bez zrcalnih grešaka) (7-9 godina);
3) razumijevanje prostora u odnosu na bilo koju referentnu točku, iz bilo koje perspektive (iza stola, lijevo od knjige) (9-11 godina); na postoji fiksirana referentna točna, već njezin položaj ovisi o situaciji i kontekstu.

f) Vizualizacija
Sposobnost vizualne obrade se definira kao sposobnost koja uključuje vizualizaciju i pretvaranje apstraktnih odnosa i neopipljivih podataka u vizualni oblik, a također sposobnost manipuliranja i transformiranja vizija i mentalnih slika. To je sposobnost obrade i zato ne ovisi o formi prezentacije stimulativnog materijala (Bishop, 1983). Učenici su sposobni stvarati širok raspon mentalnih vizija ovisno o njihovom iskustvu i matematičkoj osobnosti. Prema Presmegovoj (1986) postoji pet različitih vrsta vizualizacije u školske djece:
- konkretne slikovne vizije (slike stvorene u sebi)
- vizije modela (čisti odnosi prikazani vizuo – spacijalnim prostornim shemama)
- vizualno pamćenje formula
- kinestetičke vizije (uključujući mišićnu aktivnost)
- dinamičke (pokretne vizije)
Djeca se ne zadržavaju samo na jednoj vrsti vizija, nego koriste različite vrste i kombinacije ovisno o situaciji.

g) Vizualno grupiranje predmeta
Vizualno grupiranje je sposobnost trenutnog određivanja broja objekata u skupu putem njihovog vizualnog zbližavanja, odnosno brojanja po skupinama, umjesto jedan po jedan. U svrhu razumijevanja koncepta broja i priprema za usvajanje aritmetičkih operacija, dijete mora biti sposobno percipirati broj objekata (do 7 +/- 2) u skupini kao rezultat promatranja njihove konfiguracije bez stvarnog prebrojavanja (uspoređujući s poznatim uobičajenim uzorcima kao što su točke na kocki, domino, simboli na kartama). Kad je dijete sposobno integrirati vizualni raspored objekata, oblik znamenke i verbalni naziv broja, može se reći da je usvojilo koncept tog broja. Ova vještina je ključna u pomaku od postupnog brojanja na prste i jedan po jedan.

h) Prepoznavanje i proširivanje obrazaca
Radi se o sposobnosti prepoznavanja obrazaca u zadanom nizu ili skupu i pronalaženja sljedećeg takvog broja ili objekta. Učenje prepoznavanja i širenja obrazaca je razvojni proces koji počinje od kopiranja zadanog uzorka od konkretnih predmeta i preslikavanja zadanog slikovnog uzorka ili lika, preko prepoznavanja zadanog obrasca među drugima , pa do prepoznavanja i proširivanja obrazaca apstraktnih modela i dijagrama.

i) Procjenjivanje
Prije nego počne vježbati računske operacije dijete treba imati približan osjećaj promjene u veličini ili obliku predmeta. Počinjući od neverbalnog, manipulativnog iskustva, dijete razvija sposobnost predviđanja vjerojatnog odgovora. Procjenjivanje se najčešće koristi u svrhu pronalaženja približnog odgovora u aritmetičkom zadatku, ali je potrebno i u svakodnevnim situacijama.

j) Deduktivno mišljenje
Deduktivno mišljenje je sposobnost poopćavanja i stvaranja zaključaka na temelju zadanog skupa podataka. Do 8. ili 9. godine dijete stvara logičke zaključke uglavnom isključivo u konkretnim situacijama, da bi u sljedećoj fazi počelo osvještavati povezanosti između uzroka i posljedice. Tada u govoru počinje upotrebljavati riječi “dakle“, “zato što“, “jer“, “zbog toga“ i slično. Razumijevanje definicija, teorema , dokaza i stvaranje zaključaka je najviši korak u razvoju deduktivnog logičkog mišljenja učenika.

k) Induktivno mišljenje
Induktivno mišljenje je povezano s deduktivnim, a odnosi se na prirodno razumijevanje, zaključivanje od pojedinačnih činjenica na općenite.



Edukativne igre možemo podijeliti u tri kategorije:
- Manipulativna igra u kojoj dijete putem proširivanja taktilnih i drugih senzornih doživljaja usvaja matematičko – logička iskustva koja intenziviraju njegov kognitivni rast. Ova iskustva su temelj smislenog učenja, jer bez konkretnih fizičkih iskustava dijete će učiti bez razumijevanja, isključivo na razini mehaničkog pamćenja.
- Reprezentativna igra se događa kad dijete dodjeljuje ljudima i predmetima svojstva koja ona u stvarnosti nemaju. Dijete u igri stvara modele koje razumije i voli i koje kasnije može efikasno upotrijebiti za razumijevanje apstraktnih matematičkih ideja. Ali da bi se takve apstraktne ideje razvile, potrebno je čim više konkretnih iskustava. Možemo zaključiti da konkretna igra postaje temelj apstraktnog učenja.
- Strukturirane igre prema pravilima su vrlo važne jer u njima dijete uči slijediti upute u nizu, posredno ili neposredno razvija predmatematičke i pomoćne vještine, razvija primjenu raznih strategija, te učvršćuje matematičke koncepte, postupke i činjenice. Neke od didaktičkih igara koje su dostupne i u nas, a putem kojih se razvija ju predmatematičke i pomoćne vještine su:

- MASTER MIND (logičko deduktivno razmišljanje, prepoznavanje obrazaca)
- DOMINO (vizualno grupiranje, računske radnje, prepoznavanje obrazaca)
- IGRE S KARTAMA (vizualno grupiranje, prepoznavanje obrazaca, aritmetičke činjenice)
- POTAPANJE BRODOVA (logičko razmišljanje, prostorna orijentacija)
- BINGO (prepoznavanje brojeva)
- CONNECT 4 (prepoznavanje obrazaca, logičko razmišljanje)
- MONOPOLY (računske radnje, planiranje, praćenje slijeda pravila)

http://razvojdjece.crolink.net/knjiga.asp?ID=2704
Avatar
TanjaMT
kile su mi ko bitcoin
 
Postovi: 5236
Pridružen/a: 16 ruj 2005, 22:01
Lokacija: uvijek ista

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la Imge » 22 svi 2008, 12:34

sally moomaw, brenda hieronymus
IGRE ČITANJA I PISANJA

KRATAK OPIS
Ovladavanje čitanjem i pisanjem jedno je od najvažnijih područja obrazovanja. Razvijanje rane ljubavi prema čitanju i pisanju stvara doživotnu radost i vodi do značajnih postignuća. Priručnik Igre čitanja i pisanja sadrži opsežan opis aktivnosti i igara koje u djece prirodno potiču interes za osnove pismenosti. Ove inovativne i praktične ideje pretaču teoriju i nove spoznaje u dinamičan i djelotvoran program pripremanja djece predškolske i rane školske dobi za usvajanje čitanja i pisanja.
Program se razvijao posljednjih dvadesetak godina sustavnim praćenjem razvoja jezika i pismenosti u male djece. Stručnjaci su godinama pažljivo pratili reakcije djece na razne aktivnosti i ponuđene materijale, bilježili su njihov napredak te odbacivali ili preoblikovan sve što ne bi zadovoljilo njihova očekivanja. Uskoro je postalo očito da neke vrste aktivnosti potiču djecu na upoznavanje s pisanom riječju, dok ih neke druge ostavljaju ravnodušnima.
Knjiga sadrži više od 100 najuspješnijih aktivnosti, igara i materijala koji se mogu koristiti u tu svrhu. Nudi cjelovit pristup jeziku i omogućuje vam da sami osmislite okruženje u kojem će vaše dijete ili djeca s kojom radite imati pristup smislenom pisanom materijalu. Pored toga nudimo odgovore na najčešća pitanja roditelja i odgojitelja vezana uz aktivnosti početnog čitanja i pisanja te uz svaku aktivnost dajemo prijedloge komentara i pitanja koje možete upotrijebiti kako biste u djece dodatno potakli razvoj mišljenja, jezika i fonološke svjesnosti.
http://razvojdjece.crolink.net/knjiga.asp?ID=2737
Zadnja izmjena: Imge; 22 svi 2008, 12:50; ukupno mijenjano 2 put/a.
Kako raditi manje, a zaraditi više? Kako?!
Avatar
Imge
Asimilirana
Asimilirana
 
Postovi: 2927
Pridružen/a: 05 tra 2007, 09:22

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la Imge » 22 svi 2008, 12:38

MATEMATIKA PRIJE ŠKOLE, priručnik za roditelje i odgajatelje
Autor: MIRA ČUDINA-OBRADOVIĆ
U priručniku se najprije nudi popis temeljnih predmatematičkih vještina koje dijete treba steći u predškolskom razdoblju i koje omogućuju njegovo lako i brzo napredovanje u tzv. školskoj matematici. Zatim se za svaku predmatematičku vještinu daju upute koje korisne aktivnosti, igre i razgovor možete ponuditi djetetu u svakidašnjem životu i druženju kako biste mu pomogli u stjecanju predmatematičkih vještina.
http://www.skolska.com.hr/hrv/page.asp? ... 4&act=more

i link na Radne listove uz prirucnik:
http://www.skolska.com.hr/hrv/page.asp? ... 5&act=more
Zadnja izmjena: Imge; 22 svi 2008, 12:49; ukupno mijenjano 1 put/a.
Kako raditi manje, a zaraditi više? Kako?!
Avatar
Imge
Asimilirana
Asimilirana
 
Postovi: 2927
Pridružen/a: 05 tra 2007, 09:22

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la Imge » 22 svi 2008, 12:42

ČITANJE PRIJE ŠKOLE, priručnik za roditelje i odgojitelje
Autor: MIRA ČUDINA-OBRADOVIĆ

U priručniku se nudi popis temeljnih predčitačkih vještina koje dijete treba steći u predškolskom razdoblju i koje mu, kako se danas smatra u razvojnoj psihologiji, omogućuju lako i brzo stjecanje vještine čitanja.
Zatim, za svaku predčitačku vještinu odgojiteljima su dane upute, korisne aktivnosti, igre i razgovor koji mogu ponuditi djetetu u svakodnevnom životu i druženju kako bi mu pomogli u stjecanju predčitačkih vještina.
http://www.skolska.com.hr/hrv/page.asp? ... 5&act=more

i link na pripadajuce Radne listove:
http://www.skolska.com.hr/hrv/page.asp? ... 4&act=more

IGROM DO ČITANJA-IGRE I AKTIVNOSTI ZA RAZVIJANJE VJEŠTINA
Autor: MIRA ČUDINA-OBRADOVIĆ
Knjiga govori o tome koko možemo pomoći djetetu steći, automatizirati, osmisliti i zavoljeti najvažniju od svih vještina suvremenog čovjeka - čitanje.
http://www.skolska.com.hr/hrv/page.asp? ... 9&act=more
Kako raditi manje, a zaraditi više? Kako?!
Avatar
Imge
Asimilirana
Asimilirana
 
Postovi: 2927
Pridružen/a: 05 tra 2007, 09:22

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la Imge » 22 svi 2008, 13:58

i malo o autorici cije se knjige preporucuju:
http://tkojetko.irb.hr/znanstvenikDetal ... ifznan=282
Zadnja izmjena: Imge; 17 kol 2010, 07:50; ukupno mijenjano 1 put/a.
Kako raditi manje, a zaraditi više? Kako?!
Avatar
Imge
Asimilirana
Asimilirana
 
Postovi: 2927
Pridružen/a: 05 tra 2007, 09:22

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la Imge » 25 svi 2008, 00:56

Pripremite dijete za školu - Kako osigurati da dijete uspješno započne školovanje - Helen Likierman i Valerie Muter

Sve što vam je potrebno da biste pripremili dijete za školu. Knjiga koju su napisale iskusne dječje psihologinje nudi vam praktične i jednostavne savjete za:
• razvoj socijalnih vještina i sposobnosti vođenja brige o samome sebi;
• poboljšanje djetetova govora, jezika i sposobnosti slušanja;
• poboljšavanje koncentracije;
• pripremne vještine i predvježbe čitanja, pisanja i računanja;
• sprečavanje i obuzdavanje neprihvatljivog ponašanja;
• poticanje emocionalne dobrobiti djeteta;
• izlaženje na kraj sa zadirkivanjem i nasilništvom.
Polazak u školu jedna je od stvari koje najviše plaše i uzbuđuju. To znači veliki iskorak iz malog svijeta kuće, igrališta ili vrtića u široki, stroži svijet škole. On donosi nova iskustva, a prije svega predstavlja i nove izazove. U poglavljima koja slijede, otkrit ćete kako pomoći djetetu da veselo krene u školu, sprijatelji se, oslobodi brige i straha od škole, kako da se nosi sa zahtjevima dnevne rutine i zadacima koji se pred njega postavljaju, te kako da se razvije u zadovoljnu osobu koja napreduje u razvoju. Knjiga nudi praktične i jednostavne savjete za razvoj socijalnih vještina i sposobnosti vođenja brige o samome sebi; poboljšanje djetetova govora, jezika i sposobnosti slušanja; poboljšavanje koncentracije; pripremne vještine i predvježbe čitanja, pisanja i računanja; sprečavanje i obuzdavanje neprihvatljivog ponašanja; poticanje emocionalne dobrobiti djeteta; izlaženje na kraj sa zadirkivanjem i nasilništvom, i mnogo više od toga!

Priručnik se bavi razvojem svih vještina kojima djeca trebaju ovladati tijekom cijelog predškolskog razdoblja, od treće do šeste godine, kako bi im se omogućio radostan i “bezbolan” prelazak u školsku dob i osigurao uspješan početak školovanja. Svako poglavlje sadrži tablice praćenja djetetova napretka, programe integriranog razvoja vještina, odgovore na pitanja koja roditelji često postavljaju. Knjiga pruža cjelovit uvid u svako razvojno područje i praktične metode rada s djecom kod kuće i u vrtiću.

Što ćete naći u ovoj knjizi
1. Važna pitanja
Vještine koje su djetetu potrebne za školu
Individualne razlike i razlike među spolovima
Utjecaj televizije na djetetovo ponašanje i razvoj
Dio prvi: Osnovne vještine
2. Vođenje brige o samome sebi
Odijevanje, hranjenje, samostalno korištenje WC-a, spavanje
3. Ponašanje
Učenje popuštanja
Što učiniti kad se dijete loše ponaša
Uspostavljanje dobrog vodstva i umjerene kontrole
4. Socijalne vještine
Socijalna kompetencija i polazak u školu
Predškolska prijateljstva
Strategije snalaženja u svakodnevnim situacijama (scenariji)
Strategije koje mogu pomoći djetetu da ne postane žrtva nasilja
Strategije koje mogu pomoći djetetu da ne postane nasilnik
5. Emocije
Temperament
Privrženost
Emocionalna inteligencija
Emocionalna priprema djeteta za polazak u školu
Prepoznavanje emocija
Analiziranje emocija drugih ljudi (scenariji za odigravanje)
Dio drugi: Učimo kako učiti
6. Igra
Vještine koje djeca uče kroz igru
Razvojne faze igre
Promatranje i procjena djetetove igre
Roditeljske brige vezane uz igru
7. Koncentracija
Provjera koncentracije i stupnja aktivnosti - što očekivati
Kako osposobiti dijete da se koncentrira: opsežan plan rada
Kako se nositi s impulzivnošću i pretjeranom aktivnošću
8. Govor i jezik
Razvojne prekretnice važne za jezik
Individualne razlike u razvoju jezika
Upitnik za provjeru govora i jezika
Poticanje djetetova jezičnog razvoja, učenje slušanja
Dio treći: Učenje obrazovnih sadržaja
10. Čitanje
Osnovne predčitačke vještine: fond riječi, svjesnost o postojanju
knjiga i uživanje u njima, pojam tiska, povezivanje izgovorenih
riječi s tiskanima, razvoj slušanja s razumijevanjem...
Specifične vještine: igre koje razvijaju osjećaj za riječi, slogove i
glasove; igre koje pomažu djeci da nauče neka slova abecede
11. Rad s brojevima
Aktivnosti za razvoj pet važnih predškolskih matematičkih
vještina: brojenje, pojam broja, pravilnosti, oblik i prostor,
mjerenje i uspoređivanje
12. Pisanje
Dešnjaci i ljevaci
Predvježbe pisanja: aktivnosti i igre
Početak pisanja slova
Što učiniti ako mislite da dijete ima dispraksiju

O autoricama
Dr. sc. Helen Likierman (Velika Britanija) savjetnica je za kliničku psihologiju i radi s obiteljima i djecom (od predškolske dobi do puberteta) na rješavanju emocionalnih i društvenih problema, te problema u ponašanju i učenju. Nakon stjecanja diplome iz psihologije u Manchesteru radila je kao nastavnica u osnovnoj školi dok se nije posvetila kliničkoj psihologiji. Tema doktorata koji je stekla na Institutu za psihijatriju u Londonu obrađivala je predškolska prijateljstva i međusobne odnose djece te dobi. Godinama se bavila kliničkim istraživanjima i radila kao psihologinja u Nacionalnom uredu za zdravstvo, uključujući i Odjel za djecu i obitelj u Charing Cross bolnici. Uz trenutačni posao savjetnice, radi i kao školska savjetnica u velikoj mješovitoj školi, a majka je dvoje djece tinejdžerske dobi.

Dr. sc. Valerie Muter (Velika Britanija) savjetnica je za kliničku psihologiju s bogatim iskustvom u radu s djecom koja imaju teškoće u učenju, emocionalnim razvojem i ponašanjem. U doktoratu koji je stekla na Institutu za zdravlje djece, na Sveučilištu u Londonu, bavila se govorno-jezičnim razvojem i usvajanjem čitanja u djece s oštećenjem mozga, a njezin rad u bolnici Great Ormond Street koncentriran je na procjenu potreba djece s neurološkim problemima. Honorarno radi i na poslijediplomskim istraživanjima na Institutu za zdravlje djece u Centru za čitanje i govor na Sveučilištu u Yorku. Izvršila je opsežno istraživanje o ranom razvoju djece, a uža su joj specijalnost procjena i savjetovanje djece s teškoćama u učenju, osobito s disleksijom i govorno-jezičnim teškoćama.

detaljnije:
http://razvojdjece.crolink.net/knjiga.asp?ID=2709
Kako raditi manje, a zaraditi više? Kako?!
Avatar
Imge
Asimilirana
Asimilirana
 
Postovi: 2927
Pridružen/a: 05 tra 2007, 09:22

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la sretnamama » 06 lip 2008, 09:56

Super topic.
sretnamama
Povremeno i pišem
Povremeno i pišem
 
Postovi: 309
Pridružen/a: 20 stu 2006, 11:50
Lokacija: Zagreb

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la Imge » 11 ruj 2008, 11:43

super stranica posvecena literaturi za djecu i roditelje
http://www.foma.hr.

- izdvajam link na raznorazne vjezbenice za pripremno predskolsko razdoblje - posebno za predvjezbe pisanja, citanja, vjezbanja motorike, raznoraznih logickih zadacica...
uglavnom, kliknite na Priprema za skolu i scrolajte - ima vjezbenica na izbor:
http://www.foma.hr/index.php?cat=Priprema%20za%20školu

i posebno izdvajam jednu autoricu i jednu vjezbenicu:
http://www.superknjizara.hr/index.php?c ... jiga=14081

PRIPREMI SE ZA ŠKOLU !
Katica Puškarić
Vježbenica PRIPREMI SE ZA ŠKOLU! namijenjena je djeci od 6 do 8 godina, znači predškolcima i prvo školcima, a sadrži zadatke koji će potaknuti razvoj većine, u pripremi i polasku u školu, nužnih i neizostavnih zadataka. Vježbe su sastavljene tako da je u rješavanju parnih zadataka potrebno više razmišljanja i zaključivanja, a u rješavanju neparnih zadataka ima više grafomotorike, ali istovremeno se u rješavnju svih zadataka traže i razmišljanje i zaključivanje, koncentracija, uočavnje prostornih odnosa, koordinacija oko-ruka, fina motorika, točnost i preciznost. Kroz ponuđene zadatke dijete će vježbajući postati slobodnije i spretnije u razmišljanju i zaključivanju, kao i u dodiru s olovkom i papirom, što će pridonijeti lakšem savladavanju školskog programa koji uključuje usvajanje vještina čitanja i pisanja i mnogih novih saznanja.
Kako raditi manje, a zaraditi više? Kako?!
Avatar
Imge
Asimilirana
Asimilirana
 
Postovi: 2927
Pridružen/a: 05 tra 2007, 09:22

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la Imge » 27 tra 2009, 08:56

Evo jos jedna preporuke vjezbenice za pripremu djeteta za skolu.
Naime, primjecujem da od svih radnih listova koje imamo doma - moj mali najvise voli rjesavati bas ovu i uvijek nju izvuce iz hrpe kad mu dodje volja za rjesavanje. Osim toga, od svih vjezbenica - ova ima najvise stranica. i cini mi se nekako najkompletnija u izboru zadataka.

http://marjantisak.hr/pregled_proizvoda ... izvoda=516

edit: Ažurirala stranicu na kojoj se vidi vježbenica
Kako raditi manje, a zaraditi više? Kako?!
Avatar
Imge
Asimilirana
Asimilirana
 
Postovi: 2927
Pridružen/a: 05 tra 2007, 09:22

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la ronin » 17 svi 2009, 22:27

mr brown eyes 26 9 2002
mr Blond 19 11 2004
little miss Croatia 29 8 2008
the Miracle of Life 5 3 2013



Ima li očaj bilo gdje? Daj da nadu nosim tu!.
Avatar
ronin
Zaželjeli ste - poslušajte!
 
Postovi: 6383
Pridružen/a: 30 lis 2008, 19:59
Lokacija: na jugu

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la Imge » 16 svi 2010, 23:34

odlican link na temu pripreme djeteta za polazak u skolu:
http://www.inet.hr/~kmanesta/priprema%2 ... ROSURA.pdf
Kako raditi manje, a zaraditi više? Kako?!
Avatar
Imge
Asimilirana
Asimilirana
 
Postovi: 2927
Pridružen/a: 05 tra 2007, 09:22

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la bembolina » 01 ruj 2011, 15:59

Ima li netko od Vas koju od ovih knjiga Mire Čudine-Obradović?
Hvala!
bembolina
Samo sam naišla
Samo sam naišla
 
Postovi: 57
Pridružen/a: 22 sij 2007, 19:39

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la brigita » 01 ruj 2011, 16:59

Imge je napisao/la:odlican link na temu pripreme djeteta za polazak u skolu:
http://www.inet.hr/~kmanesta/priprema%2 ... ROSURA.pdf


ova stranica više ne postoji
Avatar
brigita
Povremeno i pišem
Povremeno i pišem
 
Postovi: 149
Pridružen/a: 24 srp 2011, 16:59

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la † Volvo » 02 ruj 2011, 11:08

† Volvo
na solarni pogon
 
Postovi: 3713
Pridružen/a: 13 srp 2005, 10:06

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knjige

PostPostao/la bembolina » 15 pro 2011, 17:48

Ova tema ti je predobra. Dobila sam par jako dobrih savjeta za rad s mojim dečkom. HVALA!!! :luv
bembolina
Samo sam naišla
Samo sam naišla
 
Postovi: 57
Pridružen/a: 22 sij 2007, 19:39

Re: Pripreme za školu - tekstovi, linkovi, preporuke za knji

PostPostao/la AnitaHanson » 24 lis 2023, 13:02

TanjaMT je napisao/la:imge, hvala na ideji i tekstovima koji su inicirali diskusije na ovu temu :proljece

KAKO PRIPREMITI DIJETE ZA SKOLU

Polazak u školu predstavlja veliku promjenu u životu djeteta i njegove obitelji. Dijete se mora prilagoditi novim pravilima ponašanja; sjediti na jednom mjestu duže vrijeme, pratiti aktivnost do kraja, doći na početak nastave, a njegova sposobnost učenja i izvršavanja zadataka stalno se procjenjuju. Također, to je prva provjera djetetovih socijalnih, emocionalnih, intelektualnih i drugih sposobnosti.
Kako bi dijete moglo udovoljiti novim zahtjevima treba biti psihofizički zrelo za polazak u školu. Kronološka dob kao jedini kriterij uspješnog starta đaka-prvaka pokazao se nedovoljno pouzdanim. Pored razvijenih intelektualnih sposobnosti: pamćenja, rezoniranja i koncentracije ,potrebno je da posjeduje neke vještine i znanja, a također i određeni stupanj socio-emocionalne zrelosti.

Sposobnosti i vještine koje dijete treba posjedovati pri upisu u školu
Grafomotoričke vještine
• Posjeduje fleksibilnost šake i prstiju, pravilno drži olovku, linija mu je jasna, adekvatnog pritiska
• Po uzorku zna povlačiti linije od crte do crte, od točke do točke , ravne kružne i valovite linije
• Zna precrtati geometrijske likove: kvadrat, trokut, romb
• Zna napisati svoje ime velikim tiskanim slovima

Prostorni odnosi
• Razumije prostorne odnose: gore, dolje, ispred, iza, na, u, ispod, iznad
• Usvojilo je: orijentaciju na:
- tijelu (desna/lijeva ruka, desna/lijeva noga, desno/lijevo oko)
- u prostoru (što je desno od njega, a što lijevo, zna odrediti smjer kretanja)
- na papiru (što je na desnoj strani papira, a što na lijevoj)

Vremenski odnosi
• Razumije vremenske odnose: prije, poslije, jutro, podne, večer, prije podne, poslije podne
• Poželjno je da poznaje dane u tjednu, te snalaženje na satu (puni sat)

Numeričko poimanje
• Broji mehanički barem do 20, uz pokazivanje do 13
• Snalazi se u pojmovima više, manje, oduzmi, dodaj
• Razumije pojam skupa:
- što sve spada u neki skup, a što ne (klasifikacije po obliku, veličini, težini, boji)
- uspoređuje dva skupa (gdje ima više, a gdje manje)
- zna da se dodavanjem skup povećava, a oduzimanjem smanjuje
• U skupu od 10 elemenata zna rezultat dodavanja za jedan i oduzimanja za jedan uz pokazivanje
• Povezuje brojku uz količinu (npr. brojka 9=9 elemenata)
• Mjereći može usporediti koji su predmeti duži, veći, širi

Boje
• Prepoznaje i imenuje boje: žuta, zelena, crvena, plava, bijela, crna, smeđa, narančasta, ljubičasta

Govor i rječnik
• Pravilno izgovara sve glasove (dozvoljeno je umekšano izgovaranje nekih glasova zbog ispadanja mliječnih zubi)
• Pravilno se gramatički izražava (koristi množinu, jedninu, zamjenice, govori pravilno u rodu i padežu)
• Zna verbalno definirati jednostavne pojmove (npr. što je stolica? U definiciji spominje čemu stolica služi, kakvog je oblika, od čega je napravljena i sl.)
• Zna verbalno iskazati po čemu su neke stvari, bića, pojave slični, a po čemu su različiti
(npr. po čemu su slični muha i leptir?)
• Zna prepričati kraći događaj ili priču u pravilnom slijedu: uvod, tijek, završetak

Predčitalačke vještine
• Može rastaviti poznate riječi na slogove
• Prepoznaje i imenuje s kojim glasom počinje i s kojim glasom završava riječ
• Zna imenovati riječi na zadani glas (igra “na slovo na slovo)
• Zna prepoznati da li je zadani glas na početku riječi, na kraju ili u sredini
• Zna rastaviti jednostavne riječi na glasove
• Od pojedinih glasova zna sastaviti jednostavnu riječ (npr. M-A-M-A, O-K-O i sl.)
• Prepoznaje simbole slova i brojki

Koncentracija
• Na zadatku se može zadržati 15-20 minuta, dok trajanje igre može biti i 60 minuta uz kratke otklone pažnje

Samostalnost
• U brizi za sebe: zna se sam odjenuti, obuti i vezati cipele, samostalan je pri jelu i u korištenju WC-a
• Snalaženje u saobraćaju: poznaje pojmove: semafor, zebra, kolnik, pločnik, poznaje osnovna pravila ponašanja u saobraćaju
• Snalaženje u komunikaciji s drugima: poznaje i koristi običaje kod pozdravljanja,
poznaje pravila ponašanja na ulici, u trgovini, kada je to potrebno, zna kako i od koga može zatražiti pomoć
• Radne navike: ima sitna kućna zaduženja

Socioemocionalna zrelost
• Sposoban je u velikoj mjeri kontrolirati svoje emocije, a ne da emocije kontroliraju ponašanje
• Sposoban je za odgađanje zadovoljstva kako bi postigao cilj (riješio zadatak do kraja)
• Sposoban je za suradnju s drugima (dogovor, kompromis)
• Konflikte pokušava riješiti na socijalno prihvatljiv način
• Motiviran je za sudjelovanje u društvenim igrama (lota, memori, čovječe ne ljuti se i sl.), poštuje pravila igre
• Pokazuje interes za igre na papiru, motiviran je za dobar uradak
• Ima razvijen osjećaj sigurnosti i samopouzdanja

Da li je potrebno dijete učiti čitati i pisati prije polaska u školu? NE
Zato što:
• Dijete koje ima dobro razvijene grafomotoričke vještine brzo će naučiti pisati slova
• Dijete koje nauči pisati slova prije škole, može ih naučiti pisati na neispravan način,
što će mu otežati usvajanje vještine pisanja u školi
• Dijete koje ima dobro razvijene predčitalačke vještine, brzo će i bez napora usvojiti
vještinu čitanja
• Prvih dana u školi, dok će druga djeca usvajati vještine čitanja i pisanja, takvom će
djetetu biti dosadno. neće usvajati radne navike učenja kao druga djeca. To će mu predstavljati problem kada nastupi usvajanje gradiva koje mu nije od ranije poznato
• Važnije od usvojenosti vještine čitanja i pisanja je da dijete bude psihofizički zrelo
prema opisanim kriterijima

Priprema djeteta pred sam polazak u školu
• Obavijestiti dijete na vrijeme o promjenama u njegovom životu koje će se dogoditi kada krene u školu. (npr. dio dana će ostajati sam u kući, samo će kontrolirati izvršavanje nekih zadatak – zaključavanje stana pri odlasku u školu i sl.)
• Uputiti dijete na osobe koje mu mogu pomoći u slučaju potrebe dok je samo kod kuće
• Privikavati dijete tijekom ljeta na situacije u kojima će trebati pokazati oprez
• Uputiti ga kako se dolazi do škole, upozoriti na opasna mjesta (npr. prijelazi preko ceste)
• Osigurati radni prostor u stanu (pisaći stol) koji je uvijek isti i samo djetetov, koji ono može urediti prema svojem izboru, ali tako da na stolu ne bude puno sadržaja koji će mu odvlačiti pažnju.
• Zajedno s djetetom obaviti kupnju školske torbe i školskog pribora, kupnju obaviti u ugodnoj atmosferi
• Poticati pozitivne stavove djeteta prema školi i učenju

Preporučamo pročitati:
M. Čudina Obradović: Igrom do čitanja, Zagreb. Šk. knjiga
M. Čudina Obradović: Matematika prije škole, Zagreb, Šk. knjiga
M. Čudina Obradović: Čitanje prije škole, Zagreb, Šk. knjiga
M. Peteh: Svako slovo nešto novo,
E. Slunjski: Kad djeca pišu, broje, računaju..., Varaždin, Stanek

Radni listovi, časopisi, CD za djecu:
S. Philipps: Predvježbe pisanja – Igre olovkom, Jastrebarsko, Slap
V. Hrvoj, K. Puškarić: Pokaži što znaš, Zagreb, FoMa
V. Hrvoj, K. Puškarić; Pokušaj nešto novo, Zagreb, FoMa
V. Orehovec: Vježbe grafomotorike i opažanja, Zagreb, FoMa
K. Ardalić, D. Varićak: Priprema za školu, Zagreb,
E. Slunjski: Kad djeca pišu, broje, računaju..., Varaždin, Stanek
J. Žderić: Brojanka, Istraživanka, Crtanka, Promatranka, Čitanka, Zagreb, Profil
I također online casino bonus hrvatska on Vodič za casino bonus
CD:
• Sunčica među slovima
• Sunčica među brojevima
• Sunčica u prirodi

http://razvojdjece.crolink.net/katalog.asp?grupa=3

Hvala vam puno na informaciji. Sada ću znati što treba pooštriti
AnitaHanson
Samo sam naišla
Samo sam naišla
 
Postovi: 2
Pridružen/a: 24 ožu 2023, 12:39


Natrag na Odgoj djece

Na mreži

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.